Osatyökykyisten asiakkaiden palveluohjaus Pohjanmaan TE-toimistossa
Ittonen, Milja (2021)
Ittonen, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223317
Tiivistelmä
Osatyökykyisten työnhakijoiden työllistymistä voidaan edistää oikea-aikaisia ja tarkoituksenmukaisia palveluita tarjoamalla. Onnistunutta palveluohjausta tukee asiakaslähtöinen palvelutarvearvio sekä palveluvalikoiman ja eri toimijoiden vastuualueiden tuntemus. Yhdenvertainen palveluiden saatavuus vaarantuu, mikäli palveluohjaus vaihtelee asiantuntijan osaamisen mukaan. Tutkimuksessa selvitetään Pohjanmaan TE-toimiston osatyökykyisten asiakkaiden palveluohjauksen nykytilaa ja asiantuntijoiden osaamista henkilöstön kokemana. Tutkimuksessa arvioidaan, miten ja millaisin toimenpitein toimintaa ja osaamista tulisi kehittää, jotta palveluprosessit olisivat sujuvia, yhdenvertaisia ja edistäisivät osatyökykyisten asiakkaiden palveluihin pääsemistä sekä työllistymistä. Tietoa voidaan hyödyntää Pohjanmaan TE-toimistossa tulevien organisaatio- ja palvelumallimuutosten yhteydessä.
Työkyky muodostuu tehtävän työn ja henkilön fyysisten ja psyykkisten voimavarojen välisestä yhteensopivuudesta. Osatyökykyisyydestä puhutaan, kun yksilölliset edellytykset eivät ole tasapainossa työn vaatimuksiin nähden. Osatyökykyisyys ja palvelun tarve tulee TE-palveluissa tunnistaa, että työllistymisen tueksi osataan tarjota oikeanlaisia palveluita. Palveluohjauksellisella työotteella varmistetaan palveluiden saatavuus, yhteensovittaminen ja koordinointi asiakaslähtöisesti.
Tämän tutkimuksen tuloksen osoittavat, että osatyökykyisyyteen liittyvät asiat koetaan Pohjanmaan TE-toimistossa pääosin kiinnostavina. Osatyökykyisten asiakkaiden palveluprosesseja tulee kuitenkin organisaatiossa kehittää ja henkilöstön osaamista osatyökykyisten asiakasprosessien hoitamiseen liittyen vahvistaa. Keskimäärin omat valmiudet osatyökykyisten asiakkaiden palveluprosessien hoitamiseen koetaan riittämättöminä eikä oma osaaminen sellaisenaan riitä onnistuneeseen palveluohjaukseen. Osaamista ollaan kuitenkin kiinnostuneita vahvistamaan erilaisin toimenpitein.
Työkyky muodostuu tehtävän työn ja henkilön fyysisten ja psyykkisten voimavarojen välisestä yhteensopivuudesta. Osatyökykyisyydestä puhutaan, kun yksilölliset edellytykset eivät ole tasapainossa työn vaatimuksiin nähden. Osatyökykyisyys ja palvelun tarve tulee TE-palveluissa tunnistaa, että työllistymisen tueksi osataan tarjota oikeanlaisia palveluita. Palveluohjauksellisella työotteella varmistetaan palveluiden saatavuus, yhteensovittaminen ja koordinointi asiakaslähtöisesti.
Tämän tutkimuksen tuloksen osoittavat, että osatyökykyisyyteen liittyvät asiat koetaan Pohjanmaan TE-toimistossa pääosin kiinnostavina. Osatyökykyisten asiakkaiden palveluprosesseja tulee kuitenkin organisaatiossa kehittää ja henkilöstön osaamista osatyökykyisten asiakasprosessien hoitamiseen liittyen vahvistaa. Keskimäärin omat valmiudet osatyökykyisten asiakkaiden palveluprosessien hoitamiseen koetaan riittämättöminä eikä oma osaaminen sellaisenaan riitä onnistuneeseen palveluohjaukseen. Osaamista ollaan kuitenkin kiinnostuneita vahvistamaan erilaisin toimenpitein.