Alitusmenetelmien käyttö rautatiealueella
Pulkkinen, Aleksi (2021)
Pulkkinen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223394
Tiivistelmä
Kyseessä olevan opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa alitusmenetelmien käytöstä rautatieympäristössä tietoa suunnittelijoille sekä urakoitsijoille. Oulun johtotiet ja perustukset -urakka toteutettiin vuosien 2020–2021 aikana. Urakassa pääurakoitsijana toimi NRC Group Finland Oy ja urakan tilaajana Väylävirasto.
Opinnäytetyössä käytettävä aineisto hankittiin suurelta osin kesän 2021 aikana työmaalta tehtyjen havaintojen ja alan ammattilaisten haastatteluiden pohjalta. Opinnäytetyössä on esitelty kolmen erilaisen alitusmenetelmän käyttöä rautatieympäristössä sekä näihin menetelmiin liittyviä materiaaleja sekä niiden vaatimuksia. Alitusmenetelmät, joita työssä käydään läpi ovat suuntaporaus, vasaraporaus ja paineilmamyyräys. Näitä menetelmiä voidaan käyttää rakentaessa kaapelireittejä samaan aikaan liikennöidyllä rata-alueella, koska menetelmien aiheuttama haitta radan päällysrakenteisiin on vähäinen verrattuna perinteiseen kaivuumenetelmään.
Ratatyölupien käyttöä ja niiden ennakkosuunnittelua käytiin työssä läpi, koska hyvin tunnettu lupaprosessi on sujuvan ratatyön perusta.
Työn tuloksena on selvitetty kyseisten alitusmenetelmien käyttöä kaapelireittejä rakennettaessa ja ongelmakohteiden havaitsemista rautatieympäristössä toimittaessa.
Opinnäytetyössä käytettävä aineisto hankittiin suurelta osin kesän 2021 aikana työmaalta tehtyjen havaintojen ja alan ammattilaisten haastatteluiden pohjalta. Opinnäytetyössä on esitelty kolmen erilaisen alitusmenetelmän käyttöä rautatieympäristössä sekä näihin menetelmiin liittyviä materiaaleja sekä niiden vaatimuksia. Alitusmenetelmät, joita työssä käydään läpi ovat suuntaporaus, vasaraporaus ja paineilmamyyräys. Näitä menetelmiä voidaan käyttää rakentaessa kaapelireittejä samaan aikaan liikennöidyllä rata-alueella, koska menetelmien aiheuttama haitta radan päällysrakenteisiin on vähäinen verrattuna perinteiseen kaivuumenetelmään.
Ratatyölupien käyttöä ja niiden ennakkosuunnittelua käytiin työssä läpi, koska hyvin tunnettu lupaprosessi on sujuvan ratatyön perusta.
Työn tuloksena on selvitetty kyseisten alitusmenetelmien käyttöä kaapelireittejä rakennettaessa ja ongelmakohteiden havaitsemista rautatieympäristössä toimittaessa.