Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Peruspankkipalveluselvityksen datan vastaanoton kehittäminen : tapauksena Finanssivalvonta

Meriläinen, Anni (2021)

 
Avaa tiedosto
Merilainen_Anni.pdf (959.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Meriläinen, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323480
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia laatuongelmia Finanssivalvonnan kautta toimitettavat peruspankkipalveluiden tiedot sisältävät ja miten tiedoille voidaan tehdä laaduntarkistus vertaamalla tietoja sisäiseen tietokantaan. Työ, joka toteutettiin kvalitatiivisena kehitystyönä, kartoitti datasta ongelmakohtia, jotka estivät tietojen aika- ja kustannustehokkaan jatkokäsittelyn. Määrittelyvaiheen jälkeen tutkimus keskittyi kartoittamaan toimenpiteitä, joilla voidaan pyrkiä jatkossa varmistamaan, että vastaanotettu data olisi laadukkaampaa.

Tutkimuksen viitekehys koostui katsauksesta datan laatuun ja siihen, mitä laadukkaalla datalla voidaan saavuttaa. Vastaavasti huomioitiin millaisia esteitä työlle huonolaatuinen data luo. Tutkimusaineistona käytetty data edusti otostayhdeltä ajankohdalta, sillä datan laadun voitiin katsoa pysyneen samanlaisena jo useamman raportointikerran ajan.

Tutkimus keskittyy tunnistamaan sellaisia raportoituja avaintietoja, joiden kautta voidaan vaikuttaa datan laatuun lähettäjän toimesta. Tutkimus osoittaa, että pyrkimys laadukkaan datan vastaanottoon on avainasemassa, jotta virhekorjausten sijaan voidaan keskittyä raportoituun tietosisältöön.

Lopputuloksena syntyi ehdotus raportoinnin vastaanoton uudistamisesta, jossa siirrytään manuaalisesta työstä automatisoituihin toimintoihin ja vapautetaan aikaa työhön, joka vaatii asiantuntijuutta. Tutkimuksen tuottama ehdotus linjaa kehittäjälle, miten luoda työkalu datan vastaanottoon ja raportoinnin seurantaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste