Yleiskäyttöinen hahmo-ohjain 2D-tasohyppelypeleihin
Behnen, Nico (2021)
Behnen, Nico
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323510
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkotuksena oli yleiskäyttöisen hahmo-ohjaimen kehittäminen 2D tasohyppelypeleille hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Työssä perehdyttiin 2D tasohyppelypelilajityypin historiaan ja hahmo-ohjaimen kehittymiseen, minkä pohjalta luotiin oma yleiskäyttöinen hahmo-ohjain Unity-pelimoottorin avulla. Yleiskäyttöistä hahmo-ohjainta testattiin jäljentämällä kolmen eri 2D-tasohyppelypelin pelituntumaa.
Yleiskäyttöisen hahmo-ohjaimen tavoitteena oli osata käsitellä yksinkertaisia törmäyksiä ja mahdollistaa erilaisten pelituntumien saavuttaminen säädettävillä liike ja hyppyominaisuuksilla. Yleiskäyttöistä hahmo-ohjainta pitäisi pystyä käyttämään erilaisten pelituntumien testailussa ja mahdollisesti jopa pohjana pelin hahmo-ohjainta luodessa. Tarkoituksena oli myös työn avulla syventyä hahmo-ohjaimen ominaisuuksiin, jotka tekevät pelituntumasta miellyttävää.
Yleiskäyttöisen hahmo-ohjaimen testauksessa jäljennetyt pelit olivat Super Mario Bros, Celeste ja Hollow Knight, joista jokaisella oli erilainen pelituntuma. Jokaisesta pelistä replikoitiin osa ensimmäistä tasoa mukaan lukien hahmomalli, taustagrafiikka ja tasanteiden sekä esteiden asettelu. Tämän ja metronomin avulla oli mahdollista mitata pelihahmon liikkeitä replikoidulla pelikentällä.
Lopputuloksena projektissa toteutettu yleiskäyttöinen hahmo-ohjain todettiin soveltuvaksi erilaisten pelituntumien testailuun ja tasohyppelypelien prototyyppien tekemiseen, mutta ei kuitenkaan käytettäväksi suoraan pohjana pelinkehityksessä. Isoimmaksi puutteeksi jäi rajoitteinen törmäysjärjestelmä, jonka laajentaminen on hankalaa.
Yleiskäyttöisen hahmo-ohjaimen tavoitteena oli osata käsitellä yksinkertaisia törmäyksiä ja mahdollistaa erilaisten pelituntumien saavuttaminen säädettävillä liike ja hyppyominaisuuksilla. Yleiskäyttöistä hahmo-ohjainta pitäisi pystyä käyttämään erilaisten pelituntumien testailussa ja mahdollisesti jopa pohjana pelin hahmo-ohjainta luodessa. Tarkoituksena oli myös työn avulla syventyä hahmo-ohjaimen ominaisuuksiin, jotka tekevät pelituntumasta miellyttävää.
Yleiskäyttöisen hahmo-ohjaimen testauksessa jäljennetyt pelit olivat Super Mario Bros, Celeste ja Hollow Knight, joista jokaisella oli erilainen pelituntuma. Jokaisesta pelistä replikoitiin osa ensimmäistä tasoa mukaan lukien hahmomalli, taustagrafiikka ja tasanteiden sekä esteiden asettelu. Tämän ja metronomin avulla oli mahdollista mitata pelihahmon liikkeitä replikoidulla pelikentällä.
Lopputuloksena projektissa toteutettu yleiskäyttöinen hahmo-ohjain todettiin soveltuvaksi erilaisten pelituntumien testailuun ja tasohyppelypelien prototyyppien tekemiseen, mutta ei kuitenkaan käytettäväksi suoraan pohjana pelinkehityksessä. Isoimmaksi puutteeksi jäi rajoitteinen törmäysjärjestelmä, jonka laajentaminen on hankalaa.