Ensihoitajan tilannejohtajuuden haasteet tulevaisuudessa
Ervasti, Mari (2012)
Ervasti, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217714
Tiivistelmä
Ensihoitajien työhön ja sen kehittämiseen vaikuttavat tulevaisuudessa niin alueelliset kuin lainsäädännölliset muutokset. Sairaalan ulkopuolella tapahtuvaa hoitoa keskitetään sairaanhoitopiireille, kunnille ja maakuntayhtymille. Tämä puolestaan laajentaa alueita, jotka ensihoidon tilannejohtajan tulee osata hahmottaa. Vaikutusalueet saattavat olla laajoja, ja valmiudet akuuttiin hoitoon ensihoitajalle ennestään outoja. Ensihoidon alueiden muuttuminen muuttaa myös ensihoitajien osaamisvaatimuksia.
Tarkoituksena oli tutkia Oulun seudun ammattikorkeakoulusta valmistuneiden ensihoitajien mielipiteitä, mitä tulevaisuuden tilannejohtajan tulee osata. Samalla tutkittiin, kuinka hyviksi ensihoitajat kokivat omat valmiutensa johtamiseen vastavalmistuneina ja mitä osallistujat haluaisivat koulun lisäävän johtamiskoulutukseen omien oppimis- ja työkokemuksensa perusteella. Kysely tehtiin delfi-menetelmällä, jossa ensimmäisen kyselykierroksen avointen kysymysten perusteella laadittiin toisen kierroksen strukturoidut kysymykset.
Tutkimuksessa nousi esiin tyytymättömyys vastavalmistuneiden ensihoitajien valmiuksiin toimia tilannejohtajana ja lääkinnällisenä johtajana. Koulutukseen haluttiin lisätä johtamisen opintoja muun muassa lisäämällä tilannejohtamista simulaatioharjoituksiin. Tulevaisuuden haasteet ja vaatimukset nähtiin samankaltaisina: tilannejohtamisen osaamiseen tulee panostaa enemmän resursseja.
Tutkimus tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun pyynnöstä. Tulosten avulla koulu voi kehittää ensihoidon koulutusohjelman sisältöä vastaamaan paremmin työelämän haas-teita.
Tarkoituksena oli tutkia Oulun seudun ammattikorkeakoulusta valmistuneiden ensihoitajien mielipiteitä, mitä tulevaisuuden tilannejohtajan tulee osata. Samalla tutkittiin, kuinka hyviksi ensihoitajat kokivat omat valmiutensa johtamiseen vastavalmistuneina ja mitä osallistujat haluaisivat koulun lisäävän johtamiskoulutukseen omien oppimis- ja työkokemuksensa perusteella. Kysely tehtiin delfi-menetelmällä, jossa ensimmäisen kyselykierroksen avointen kysymysten perusteella laadittiin toisen kierroksen strukturoidut kysymykset.
Tutkimuksessa nousi esiin tyytymättömyys vastavalmistuneiden ensihoitajien valmiuksiin toimia tilannejohtajana ja lääkinnällisenä johtajana. Koulutukseen haluttiin lisätä johtamisen opintoja muun muassa lisäämällä tilannejohtamista simulaatioharjoituksiin. Tulevaisuuden haasteet ja vaatimukset nähtiin samankaltaisina: tilannejohtamisen osaamiseen tulee panostaa enemmän resursseja.
Tutkimus tehtiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun pyynnöstä. Tulosten avulla koulu voi kehittää ensihoidon koulutusohjelman sisältöä vastaamaan paremmin työelämän haas-teita.