Lastensuojeluyksikön työmenetelmän kehittäminen ja käyttöönotto
Muttonen, Ville (2021)
Muttonen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323580
Tiivistelmä
Suomen lastensuojelulaki määrittelee lastensuojeluyksiköiden toimintaa. Lain tarkoituksena on turvata lapsen ikätasoinen kehitys. Laissa käsitellään myös lasten osallisuutta omaan sijoitusprosessiinsa. Las-tensuojelun keskusliitto on ottanut useasti kantaa lasten osallisuuteen sekä elinoloihin ja olosuhteisiin las-tensuojeluyksiköissä. Lastensuojelu on noussut valtamedian uutisiin lähinnä epäonnistumisten kautta.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään lastensuojelulakia työmenetelmien pohjana sekä elämyspedagogiikkaa työmenetelmänä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Lastensuojeluyksikkö Adalmiinaan uusi elämänhallinta ryhmä, joka tukee lasten elämänhallintataitoja ja mahdollistaa Lastensuojeluyksikkö Adalmiinan ohjaajille yhtenäisen työmenetelmän käytön arjen työssä. Opinnäytetyö tehtiin kehittämis-työnä. Kehittämistyössä selvitettiin Lastensuojeluyksikkö Adalmiinan henkilökunnan näkemyksiä elä-myspedagogiikan hyödyntämisestä lastensuojelun työssä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli elä-myspedagogiikan mahdollisuudet ja haasteet lastensuojeluyksikön työmenetelmänä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin teemakyselyllä hyödyntäen Google Forms palvelua. Aineiston analysointi tapahtui teemoittain. Keskeisimmäksi asiaksi kyselyn perusteella nousi lasten osallistuttaminen ryhmän suunnitteluun ja osallistuttamiseen, jotta elämänhallintaryhmä onnistuisi paremmin. Sijoitettujen lasten ikäryhmä koettiin haasteelliseksi.
Kehittämistyön tuloksena saatiin luotua Lastensuojeluyksikkö Adalmiinaan arkeen sitoutettu elämänhal-linta ryhmä. Ryhmässä on määritelty aihealueet mitkä painottuvat henkiseen kasvuun sekä fyysiseen tekemiseen. Henkinen kasvu ryhmässä käsitellään esimerkiksi murrosiän tuottamia muutoksia ja fyysi-nen tekeminen voi olla esimerkiksi luonnossa liikkumista.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään lastensuojelulakia työmenetelmien pohjana sekä elämyspedagogiikkaa työmenetelmänä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Lastensuojeluyksikkö Adalmiinaan uusi elämänhallinta ryhmä, joka tukee lasten elämänhallintataitoja ja mahdollistaa Lastensuojeluyksikkö Adalmiinan ohjaajille yhtenäisen työmenetelmän käytön arjen työssä. Opinnäytetyö tehtiin kehittämis-työnä. Kehittämistyössä selvitettiin Lastensuojeluyksikkö Adalmiinan henkilökunnan näkemyksiä elä-myspedagogiikan hyödyntämisestä lastensuojelun työssä. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli elä-myspedagogiikan mahdollisuudet ja haasteet lastensuojeluyksikön työmenetelmänä.
Kehittämistyön aineisto kerättiin teemakyselyllä hyödyntäen Google Forms palvelua. Aineiston analysointi tapahtui teemoittain. Keskeisimmäksi asiaksi kyselyn perusteella nousi lasten osallistuttaminen ryhmän suunnitteluun ja osallistuttamiseen, jotta elämänhallintaryhmä onnistuisi paremmin. Sijoitettujen lasten ikäryhmä koettiin haasteelliseksi.
Kehittämistyön tuloksena saatiin luotua Lastensuojeluyksikkö Adalmiinaan arkeen sitoutettu elämänhal-linta ryhmä. Ryhmässä on määritelty aihealueet mitkä painottuvat henkiseen kasvuun sekä fyysiseen tekemiseen. Henkinen kasvu ryhmässä käsitellään esimerkiksi murrosiän tuottamia muutoksia ja fyysi-nen tekeminen voi olla esimerkiksi luonnossa liikkumista.