Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Erityislasten vapaa-aika ja harrastaminen : vanhempien kokemuksia osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä

Häsä, Saara; Uusitalo, Aino (2021)

Avaa tiedosto
Erityislasten vapaa-aika ja harrastaminen (425.3Kt)
Lataukset: 


Häsä, Saara
Uusitalo, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat erityislasten harrastustoimintaan osallistumiseen. Osallistumista estävien ja edistävien tekijöiden kartoittaminen on tärkeää, jotta erityislapset ja heidän tarpeensa kyettäisiin ottamaan paremmin huomioon harrastustoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kehitysvammaisten palvelusäätiön ja sen alaisen Yksi yhteinen lapsuus -hankkeen kanssa. Hanke toimi Etelä-Karjalassa vuosien 2019–2021 aikana.

Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä 8–17-vuotiaan erityislapsen vanhempaa teemahaastattelulla. Opinnäytetyön ohjaavana teoreettisena toimintaterapiamallina hyödynnettiin Inhimillisen toiminnan mallia (Model of Human Occupation, MOHO) ja myös haastatteluteemat muodostettiin kyseisen mallin pohjalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja tyypittelyn menetelmiä hyödyntäen.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että erityislapsen harrastustoimintaan osallistumiseen oleellisimmin vaikuttivat sosiaalisen ympäristön eri osa-alueet sekä organisaatiotason toiminta. Harrastusohjaajan toimintatavoilla ja osaamisella oli merkittävä rooli. Keskeisiä tekijöitä olivat myös vanhempien aktiivisuus sekä harrastuksen järjestäjän tekemät valinnat ja toiminnan kehittäminen. Erityislasten yksilöllisten tarpeiden huomioimisen tulisi olla kaiken toiminnan lähtökohtana. Lisäksi harrastusympäristön tiloilla ja tarjolla olevilla välineillä sekä sosiaalisen ryhmän tuella oli jonkin verran vaikutusta osallistumiseen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että harrastustoiminnan ohjaajat ja järjestäjät sekä erityislapsen vanhemmat ovat avainasemassa osallistumisen edistämisessä. Tämä tulisi ottaa huomioon myös toimintaterapiainterventioissa erityislasten kanssa toimiessa. Toimintaterapeutit voivat tukea vanhempia sopivan harrastuksen valinnassa sekä lisätä harrastusohjaajien tietoisuutta erityislasten huomioimisesta. Yhteistyön tekeminen harrastuksen ohjaajien ja järjestäjien kanssa on tärkeää erityislasten osallistumisen edistämiseksi. Opinnäytetyön tulosten luotettavuuteen vaikuttaa pieni haastateltavien joukko. Tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaiken tyyppisiä erityislapsia, mutta ne voivat antaa suuntaa osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä yleisellä tasolla. Jatkossa olisi hyödyllistä tarkastella aihetta lisää kohdentamalla tutkimus toimintaterapeutteihin ja selvittää, miten he työskentelevät yhteisötasolla edistääkseen harrastustoimintaan osallistumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste