Miten onnistua etäjohtamisessa finanssialalla koronapandemian aikana alaisten näkökulmasta?
Boman, Teo (2021)
Boman, Teo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää alaisten näkökulmasta uusiin etätyötä koskeviin muutoksiin liittyvät odotukset ja odotusten toteutuminen. Edellisen lisäksi haettiin vastauksia kysymyksiin, miten hyvällä etäjohtamisella voidaan vaikuttaa tavoitteiden saavuttamiseen, työn tehokkuuteen, asiakastyytyväisyyteen sekä työturvallisuuteen alaisten näkökulmasta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia, miten uudet etätyökäytänteet vaikuttavat työn tekemiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköpostitse tehdyllä kyselylomakkeella, jonka tiedot kerättiin yhteen ja niiden pohjalta laadittiin tutkimusraportti. Kohderyhmänä olivat asiakaspalvelutehtävissä finanssialalla olevat henkilöt. Tutkimuksen pääkysymys vastaa kysymykseen, miten etäjohtamisen avulla voidaan kehittää ja parantaa työn tekemistä ja sitä kautta asiakaspalvelukokemuksia. Kohderyhmänä oli ollut rahoituslaitosten asiakaspalvelutehtävissä olevat henkilöt, joiden työnkuva on muuttunut viimeisen vuoden aikana etätyöksi. Tutkimus toteutettiin 2021 Google Formsilla tehdyllä kyselylomakkeella, jonka tiedot on kerätty yhteen.
Viitekehyksenä käytettiin uuden etätyöympäristön mahdollisuuksia ja haasteita erityisesti alaisten näkökulmasta. Kysely pohjautui työn tekemisen tapojen muuttumiseen sekä uusiin johtamistapoihin. Tutkimuksessa kerättiin myös tietoa siitä, tavoittavatko yrityksen omat säännöt ja käytänteet kotona töitä tekevät alaiset vai ovatko viestit yksipuolisia. Kartoitus antaa tietoa siitä, pystytäänkö etäjohtamisen avulla johtamaan etätyöntekijöitä sekä tukemaan työntekoa.
Tutkimus toteutettiin sähköpostitse tehdyllä kyselylomakkeella, jonka tiedot kerättiin yhteen ja niiden pohjalta laadittiin tutkimusraportti. Kohderyhmänä olivat asiakaspalvelutehtävissä finanssialalla olevat henkilöt. Tutkimuksen pääkysymys vastaa kysymykseen, miten etäjohtamisen avulla voidaan kehittää ja parantaa työn tekemistä ja sitä kautta asiakaspalvelukokemuksia. Kohderyhmänä oli ollut rahoituslaitosten asiakaspalvelutehtävissä olevat henkilöt, joiden työnkuva on muuttunut viimeisen vuoden aikana etätyöksi. Tutkimus toteutettiin 2021 Google Formsilla tehdyllä kyselylomakkeella, jonka tiedot on kerätty yhteen.
Viitekehyksenä käytettiin uuden etätyöympäristön mahdollisuuksia ja haasteita erityisesti alaisten näkökulmasta. Kysely pohjautui työn tekemisen tapojen muuttumiseen sekä uusiin johtamistapoihin. Tutkimuksessa kerättiin myös tietoa siitä, tavoittavatko yrityksen omat säännöt ja käytänteet kotona töitä tekevät alaiset vai ovatko viestit yksipuolisia. Kartoitus antaa tietoa siitä, pystytäänkö etäjohtamisen avulla johtamaan etätyöntekijöitä sekä tukemaan työntekoa.