Aisti ja tunne -koulutukset: aistimateriaalin hyödyntäminen lasten tunnetaitojen tukemisessa
Hälinen, Teija; Leksis, Sanna; Oittinen, Henna (2021)
Hälinen, Teija
Leksis, Sanna
Oittinen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623868
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka taustateoriana oli aistien ja tunteiden välinen yhteys eli se, kuinka aisteja stimuloimalla voidaan vaikuttaa tunteiden hallintaan. Ihmisellä on monia aisteja, joita tarvitaan arkipäiväisissä tilanteissa. Jo varhaislapsuudesta alkaen lapsi tarvitsee monipuolisesti aisteja stimuloivia ärsykkeitä, jotta aistijärjestelmä kehittyisi. Tunteet, jotka ovat mielen kokemusta kehon sisäisestä tunteesta, vaikuttavat kokonaisvaltaisesti ihmisen hyvinvointiin.
Kehittämistyön tarkoitus oli antaa ohjausta aistivälineiden hyödyntämisestä huoltajille ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työskentelevät lapsien ja perheiden parissa. Kehittämistyön tavoitteena oli tarjota tietoa siitä, kuinka lasten hyvinvointia ja tunnetaitojen kehitystä voidaan tukea aistiharjoitteiden avulla. Huoltajille suunnatulla koulutuksella tarjottiin tukea vanhemmuuteen ja ammattilaisten koulutus antoi työvälineitä lasten aisti- ja tunnetaitojen vahvistamiseen.
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Perhekeskus Onni ja Ilona Iisalmesta. Kehittämistyönä toteutettiin kaksi koulutusta ja kirjallinen tietopaketti. Koulutuksissa käsiteltiin teorioita, jotka ilmentävät aistien ja tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden merkitystä lasten hyvinvoinnille. Koulutuksissa hyödynnettiin Perhekeskus Onni ja Ilonassa käytössä olevaa Ihana aistisalkku -materiaalia, jonka sisältämillä aistivälineillä havainnollistettiin, kuinka huoltajat ja ammattilaiset voivat tukea lasten hyvinvointia.
Kehittämistyö eteni lineaarisen mallin vaiheiden mukaan. Koulutuksia arvioitiin osallistujille lähetetyn Webropol-kyselyn tuloksien ja toimeksiantajalta saadun palautteen pohjalta. Koulutuksia pidettiin melko hyödyllisinä ja osallistujat kokivat saaneensa tukea ja tietoa aistivälineistä sekä niiden hyödyntämisestä. Jatkokoulutusta toivottiin käytännönharjoitteista ja siitä, kuinka ammattilaiset voivat tukea lasten aisti- ja tunnetaitoja. Jatkossa toimeksiantaja vastaa aistivälineiden käytön vakiinnuttamisesta osaksi Perhekeskus Onni ja Ilonan toimintaa ja järjestää tarvittaessa lisää koulutusta.
Kehittämistyön tarkoitus oli antaa ohjausta aistivälineiden hyödyntämisestä huoltajille ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työskentelevät lapsien ja perheiden parissa. Kehittämistyön tavoitteena oli tarjota tietoa siitä, kuinka lasten hyvinvointia ja tunnetaitojen kehitystä voidaan tukea aistiharjoitteiden avulla. Huoltajille suunnatulla koulutuksella tarjottiin tukea vanhemmuuteen ja ammattilaisten koulutus antoi työvälineitä lasten aisti- ja tunnetaitojen vahvistamiseen.
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Perhekeskus Onni ja Ilona Iisalmesta. Kehittämistyönä toteutettiin kaksi koulutusta ja kirjallinen tietopaketti. Koulutuksissa käsiteltiin teorioita, jotka ilmentävät aistien ja tunteiden välistä yhteyttä sekä niiden merkitystä lasten hyvinvoinnille. Koulutuksissa hyödynnettiin Perhekeskus Onni ja Ilonassa käytössä olevaa Ihana aistisalkku -materiaalia, jonka sisältämillä aistivälineillä havainnollistettiin, kuinka huoltajat ja ammattilaiset voivat tukea lasten hyvinvointia.
Kehittämistyö eteni lineaarisen mallin vaiheiden mukaan. Koulutuksia arvioitiin osallistujille lähetetyn Webropol-kyselyn tuloksien ja toimeksiantajalta saadun palautteen pohjalta. Koulutuksia pidettiin melko hyödyllisinä ja osallistujat kokivat saaneensa tukea ja tietoa aistivälineistä sekä niiden hyödyntämisestä. Jatkokoulutusta toivottiin käytännönharjoitteista ja siitä, kuinka ammattilaiset voivat tukea lasten aisti- ja tunnetaitoja. Jatkossa toimeksiantaja vastaa aistivälineiden käytön vakiinnuttamisesta osaksi Perhekeskus Onni ja Ilonan toimintaa ja järjestää tarvittaessa lisää koulutusta.