Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kotiympäristö lapsen toiminnan mahdollistajana : kirjallisuuskatsaus: Lasten toimintaterapian käytäntöjä kotiympäristössä

Leino, Petra; Marttila, Kirsi (2021)

 
Avaa tiedosto
Leino_Petra_Marttila_Kirsi.pdf (593.7Kt)
Lataukset: 


Leino, Petra
Marttila, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kirjallisuuskatsauksen avulla lasten toimintaterapian toteuttamista kotiympäristössä. Tavoitteena oli koota tietopohjaa toimintaterapeuteille asiakkaan kotiympäristössä tapahtuvan terapian toimintamallin kehittämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana ja työelämäyhteytenä toimi perusturvakuntayhtymä Karviaisen terapia ja psykologipalvelut. Työelämäkumppani halusi toimintamallin luomisen taustalle näyttöön perustuvuutta ja tutkimustietoa kotona toteutettavasta toimintaterapiasta kirjallisuuskatsauksen avulla. Aiheesta ei vielä ole suomenkielistä tutkimustietoa tai opinnäytetöitä.

Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa reflektoitiin jatkuvasti tutkimuskysymyksiin. Teoreettisina lähtökohtina olivat ympäristö lapsen ja perheen näkökulmasta sekä lasten toimintaterapiaa. Taustateorioina käytettiin inhimillisen toiminnan mallia sekä kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia.

Tuloksista kävi ilmi toimintaterapeuttien ohjeistavan lapsen huoltajia kotiohjelman toteuttamiseen. Huoltajat toteuttivat kotiohjelmaa ja toimintaterapeutin kanssa käytiin väliarviointeja kuntoutuksen etenemisestä sekä luotiin uusia tavoitteita. Yhteisvastuun ottamisen kuntoutuksesta todettiin sitouttavan vanhempia kuntoutuksen ylläpitämiseen.

Opinnäytetyöstä saadun kootun tiedon avulla toimintaterapeutit saavat suomenkielistä tietoa toimintaterapian viemisestä lapsiasiakkaan kotiympäristöön. Koottujen lähteiden avulla toimintaterapeuttien on mahdollista käyttää näyttöön perustuvia menetelmiä lapsen arkiympäristössä työskentelyn tukena. Ajantasaisen tutkimuksen tekeminen kotona toteutettavasta toimintaterapian käytännöistä hyödyttäisi laajasti Suomen toimintaterapian kenttää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste