Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Visuaalinen ruokalistamalli ruokakasvatuksen tueksi

Hakamäki, Elena (2021)

 
Avaa tiedosto
Hakamaki_Elena.pdf (1.096Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hakamäki, Elena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623953
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun keinoin työn tilaajalle visuaalista ruokakasvatusmateriaalia, jolla voidaan edistää lasten ruokailua sekä halukkuutta maistella ja syödä päiväkodissa tarjottua ruokaa. Tarkoituksena oli tuottaa prototyyppi, jota on mahdollista jatkossa kehittää toimeksiantajan tarpeisiin sopivaksi lopputuotteeksi. Ruokailutottumukset kehittyvät jo varhaislapsuudessa ja säilyvät usein samankaltaisina aikuisuuteen saakka. Ruokakasvatuksen avulla pyritään luomaan lapselle terveyttä edistävät ruokailutottumukset.

Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämäkumppanin, Suomen Sydänliiton kanssa, osaksi Ruokailoa kaikille -hanketta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka kohderyhmänä olivat 0-6-vuotiaat, varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset. Toimeksiantona oli kehittää visuaalisia elementtejä ruokalistan tulkinnan helpottamiseksi. Tuotettua materiaalia koekäytettiin hankkeen kanssa yhteistyötä tekevän varhaiskasvatusyksikön kanssa lokakuussa 2021. Opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee palvelumuotoilua, ruokakasvatusta eri näkökulmista, visuaalisuuden merkitystä oppimisessa ja kommunikoinnissa, sekä lapsen oikeutta osallisuuteen. Teoriaosuudessa hyödynnettiin kirjallista sekä audiolähdemateriaalia. Teoriaviitekehys toimii pohjana opinnäytetyön visuaalisen osuuden toteutukselle, sekä työn tarkoitukselle.

Työn toiminnallisena osuutena kehitettiin palvelumuotoilun keinoin visuaalinen ruokalistamalli hankkeen tarpeisiin vastaten. Materiaalista saadun palautteen avulla prototyypistä on mahdollista jatkokehittää ruokakasvatuksen tueksi ideakortteja, joita voidaan hyödyntää laaja-alaisesti päiväkoti-ikäisten lasten ruokakasvatusta tukemaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste