Instagramin storyt tunteiden herättäjänä
Kauppinen, Tuukka (2021)
Kauppinen, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä eri tunteita Instagramin storyt herättävät eri ihmisissä. Aihe syntyi kirjoittajan omasta mielenkiinnosta sosiaalista mediaa kohtaan. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan Instagramin story-ominaisuutta, sillä koko sosiaalisen median vaikutuksia olisi miltei mahdotonta tutkia opinnäytetyön raameissa.
Opinnäytetyön alussa avataan Instagram storyjen historiaa ja nykyisyyttä ja sitä, mitä storyt ylipäätään ovat. Tämän jälkeen pohditaan tunteita yleisesti ja niiden ilmaisua.
Sitten esitellään tutkimustyökaluna käytetty verkkokyselylomake, joka jaettiin kirjoittajan omassa Instagramin storyssa. Kirjoittaja koki sen olevan kaikista tehokkain tapa saada paljon vastauksia ja vieläpä oikealta kohdeyleisöltä.
Kyselyssä vastaajat saivat valita 50:stä kirjoittajan laatimasta tunteesta, mitä niistä heillä herää, kun he katsovat Instagram storyja. Eniten näistä tunteista esiin nousivat ilo sekä uteliaisuus. Lisäksi vastaajien tuli pohtia, kuinka usein he katsovat Instagram storyja ja tuottavatko katsomatta olevat storyt heissä ahdistusta. Kyselyn mukaan suurin osa ihmisistä katsoo Instagram storyja monta kertaa päivässä ja katsomattomat storyt eivät ahdista heitä. Kyselyssä otettiin myös selvää siitä, vaikuttavatko Instagram storyt negatiivisesti tai positiivisesti katsojan oloon. Suurin osa ei kokenut niillä olevan merkittävää vaikutusta oloonsa. Lopuksi vastaajat saivat pohtia syitä mahdolliseen muuttuneeseen oloon. Nostan työssäni esiin kyselyyn vastaajien vastauksia, joissa korostuivat kateuden ja riittämättömyyden tunteet – iloa ja yhteenkuuluvuutta unohtamatta.
Opinnäytetyön tiedoilla voisi lähteä jatkossa tutkimaan esimerkiksi Instagramin aiheuttamaa riippuvuutta ja sitä, miksi tietoisesti käytämme sovelluksia, jotka saavat olomme huonommaksi.
Opinnäytetyön alussa avataan Instagram storyjen historiaa ja nykyisyyttä ja sitä, mitä storyt ylipäätään ovat. Tämän jälkeen pohditaan tunteita yleisesti ja niiden ilmaisua.
Sitten esitellään tutkimustyökaluna käytetty verkkokyselylomake, joka jaettiin kirjoittajan omassa Instagramin storyssa. Kirjoittaja koki sen olevan kaikista tehokkain tapa saada paljon vastauksia ja vieläpä oikealta kohdeyleisöltä.
Kyselyssä vastaajat saivat valita 50:stä kirjoittajan laatimasta tunteesta, mitä niistä heillä herää, kun he katsovat Instagram storyja. Eniten näistä tunteista esiin nousivat ilo sekä uteliaisuus. Lisäksi vastaajien tuli pohtia, kuinka usein he katsovat Instagram storyja ja tuottavatko katsomatta olevat storyt heissä ahdistusta. Kyselyn mukaan suurin osa ihmisistä katsoo Instagram storyja monta kertaa päivässä ja katsomattomat storyt eivät ahdista heitä. Kyselyssä otettiin myös selvää siitä, vaikuttavatko Instagram storyt negatiivisesti tai positiivisesti katsojan oloon. Suurin osa ei kokenut niillä olevan merkittävää vaikutusta oloonsa. Lopuksi vastaajat saivat pohtia syitä mahdolliseen muuttuneeseen oloon. Nostan työssäni esiin kyselyyn vastaajien vastauksia, joissa korostuivat kateuden ja riittämättömyyden tunteet – iloa ja yhteenkuuluvuutta unohtamatta.
Opinnäytetyön tiedoilla voisi lähteä jatkossa tutkimaan esimerkiksi Instagramin aiheuttamaa riippuvuutta ja sitä, miksi tietoisesti käytämme sovelluksia, jotka saavat olomme huonommaksi.