Suunnitteluohje sähköautojen latausjärjestelmille
Tiitinen, Teemu (2021)
Tiitinen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723990
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tehdä suunnitteluohje sähköautojen latausjärjestelmistä Stacon Oy:lle. Työssä käydään läpi sähköauton lataustapoja, kuormanhallintaa ja selostetaan niiden toimintaperiaatteet. Työn tulee selkeyttää sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelua ja parantaa niiden laatua. Lisäksi ohje yhtenäistää latausjärjestelmien suunnittelua yrityksen sisällä.
Insinöörityössä selostetaan sähköautojen latausjärjestelmään kuuluvat järjestelmät. Niihin kuuluvat latausasema ja niiden eri tyypit, sekä latauksenhallintajärjestelmät, johon lukeutuvat kuormanhallinta, laskutus ja hallinnointijärjestelmät.
Tämän jälkeen tehtiin suunnitteluohje, jossa tutkitaan, mitä tulee suunniteltaessa ottaa huomioon. Näitä ovat jakelu, mitoitus ja sijoitus, lait, sekä tunnistus ja laskutusjärjestelmät. Ohjeen tueksi tehtiin suunnitelmaesimerkki, jossa käytetään kohteena asuinrakennusta. Tästä tehtiin myös kaksi vaihtoehtoista ratkaisumallia. Ensimmäinen on lataustavan 3 kuormanhallinnalla ja laskutuksella varustettu ratkaisu, josta ehdotetaan eri toteutusvaihtoehtoja ja niiden budjetteja. Sen lisäksi toisena ratkaisuvaihtoehtona tehtiin lämmitystolppien muuntaminen latauspisteiksi, väliaikaisratkaisuna.
Loppupuolella tutkitaan myös latauslaitteiden tulevaisuutta ja mitä tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa. Sähköautojen määrä tulee kasvamaan, mikä lisää kysyntää latauslaitteille, mikä tulee pitää mielessä, kun suunnitellaan latauspaikkavarauksia toteutettaviin kohteisiin.
Lopuksi yhteenvedossa todetaan, mitkä toimintatavat ovat oleellisia suunnittelussa ja suurimmat erot ratkaisuvaihtoehtojen välillä. Todetaan, että suurimmat taloudelliset erot tulevat latauslaitteiden omistajuussuhteesta ja siitä, joudutaanko suurentamaan kohteen sähköliittymää. Tämän ohjeen avulla voidaan tehdä sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelu selkeämmäksi ja yhtenäisemmäksi yrityksen sisällä.
Insinöörityössä selostetaan sähköautojen latausjärjestelmään kuuluvat järjestelmät. Niihin kuuluvat latausasema ja niiden eri tyypit, sekä latauksenhallintajärjestelmät, johon lukeutuvat kuormanhallinta, laskutus ja hallinnointijärjestelmät.
Tämän jälkeen tehtiin suunnitteluohje, jossa tutkitaan, mitä tulee suunniteltaessa ottaa huomioon. Näitä ovat jakelu, mitoitus ja sijoitus, lait, sekä tunnistus ja laskutusjärjestelmät. Ohjeen tueksi tehtiin suunnitelmaesimerkki, jossa käytetään kohteena asuinrakennusta. Tästä tehtiin myös kaksi vaihtoehtoista ratkaisumallia. Ensimmäinen on lataustavan 3 kuormanhallinnalla ja laskutuksella varustettu ratkaisu, josta ehdotetaan eri toteutusvaihtoehtoja ja niiden budjetteja. Sen lisäksi toisena ratkaisuvaihtoehtona tehtiin lämmitystolppien muuntaminen latauspisteiksi, väliaikaisratkaisuna.
Loppupuolella tutkitaan myös latauslaitteiden tulevaisuutta ja mitä tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa. Sähköautojen määrä tulee kasvamaan, mikä lisää kysyntää latauslaitteille, mikä tulee pitää mielessä, kun suunnitellaan latauspaikkavarauksia toteutettaviin kohteisiin.
Lopuksi yhteenvedossa todetaan, mitkä toimintatavat ovat oleellisia suunnittelussa ja suurimmat erot ratkaisuvaihtoehtojen välillä. Todetaan, että suurimmat taloudelliset erot tulevat latauslaitteiden omistajuussuhteesta ja siitä, joudutaanko suurentamaan kohteen sähköliittymää. Tämän ohjeen avulla voidaan tehdä sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelu selkeämmäksi ja yhtenäisemmäksi yrityksen sisällä.