Ympäristöystävällisyys ja -vastuullisuus majoitusliikkeessä
Suoyrjö, Hanna (2021)
Suoyrjö, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli asiakkaiden ympäristöystävälliset toimintatavat majoitus-liikkeessä. Työn tavoitteena oli saada selville asiakkaiden ympäristöystävällistä ja vastuullista käyttäytymistä ja toimintatapoja majoitusliikkeissä. Kohderyhmänä toimivat majoitusliikkeiden matkustajaryhmät, jotka jaettiin liikematkustajiin, va-paa-ajanmatkustajiin sekä muun tarkoituksen omaaviin matkustajiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, sillä matkailijoiden suhtautumisesta vastuullisuuteen oli olemassa jo jonkin verran tietoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista jaettavaa kyselylomaket-ta. Kyselylomakkeita jaettiin hotellin vastaanotosta käsin kaikille sisään kirjautu-ville asiakkaille. Kyselylomakkeisiin saatiin kokonaisuudessaan 169 vastausta.
Opinnäytetyön kyselylomakkeen tuloksista pyrittiin erittelemään eroavaisuuksia matkustajaryhmien välillä, sekä analysoimaan asiakkaiden kierrätyskäyttäytymis-tä. Suuria eroavaisuuksia eri matkustajaryhmien käyttäytymisten välillä ei havait-tu. Kyselyyn vastanneet ymmärsivät ympäristövastuullisuuden merkityksen ja tuloksista päätellen myös halusivat toteuttaa niitä matkaillessa. Keinoja kestäviin toimintatapoihin saatiin kerättyä toimeksiantajaa varten ja tärkeimmiksi asioiksi nousivat isommat kierrätysastiat, näkyvälle paikalle sijoitettavat pantilliset pullon-palautuspisteet sekä selkeämmät merkinnät kierrätysastioihin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaiset matkailijat pyrkivät toteuttamaan ympäristövastuullisuutta elämässään myös hotellissa ma-joittuessaan, esimerkiksi välttämällä hävikkiä aamiaisbuffetissa, vettä ja pyyhkei-tä säästämällä ja kierrättämällä roskat mahdollisuuksien mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, sillä matkailijoiden suhtautumisesta vastuullisuuteen oli olemassa jo jonkin verran tietoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista jaettavaa kyselylomaket-ta. Kyselylomakkeita jaettiin hotellin vastaanotosta käsin kaikille sisään kirjautu-ville asiakkaille. Kyselylomakkeisiin saatiin kokonaisuudessaan 169 vastausta.
Opinnäytetyön kyselylomakkeen tuloksista pyrittiin erittelemään eroavaisuuksia matkustajaryhmien välillä, sekä analysoimaan asiakkaiden kierrätyskäyttäytymis-tä. Suuria eroavaisuuksia eri matkustajaryhmien käyttäytymisten välillä ei havait-tu. Kyselyyn vastanneet ymmärsivät ympäristövastuullisuuden merkityksen ja tuloksista päätellen myös halusivat toteuttaa niitä matkaillessa. Keinoja kestäviin toimintatapoihin saatiin kerättyä toimeksiantajaa varten ja tärkeimmiksi asioiksi nousivat isommat kierrätysastiat, näkyvälle paikalle sijoitettavat pantilliset pullon-palautuspisteet sekä selkeämmät merkinnät kierrätysastioihin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että suomalaiset matkailijat pyrkivät toteuttamaan ympäristövastuullisuutta elämässään myös hotellissa ma-joittuessaan, esimerkiksi välttämällä hävikkiä aamiaisbuffetissa, vettä ja pyyhkei-tä säästämällä ja kierrättämällä roskat mahdollisuuksien mukaan.