Ansatsi ja äänenmuodostus huilun soitonoppaissa: mitä vuoden 2000 jälkeen julkaistuissa suomenkielisissä huilun alkeisoitonoppaissa opetetaan ansatsista ja äänenmuodostuksesta?
Linnonmaa, Ella (2021)
Linnonmaa, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724053
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on katsaus siihen, mitä vuoden 2000 jälkeen julkaistut suomenkieliset alkeisopetukseen suunnatut huilun soitonoppaat opettavat huilun äänenmuodostuksesta ja ansatsista. Opinnäytetyön taustaksi käsittelen tämän opinnäytetyön innoittanutta ansatsin remonttiani, huilun äänenmuodostuksen ja ansatsin perusperiaatteita ja ansatsin opettamista.
Olen analysoinut seitsemää vuoden 2000 jälkeen julkaistua, suomenkielistä, alkeisopetukseen suunnattua huilun soitonopasta. Lisäksi tarkastelen kolmea pedagogista lähdemateriaalia ja niissä esitettyjä näkemyksiä äänenmuodostuksesta ja ansatsista.
Soitonoppaita tarkastellessa voi todeta, että ne sisältävät tietoa äänenmuodostuksesta ja ansatsista hyvin vaihtelevasti. Eroja löytyy opetustavoista ja -keinoista ja harjoitusten määrästä ja niiden tyyleistä. Muutamasta tarkastelemastani soitonoppaasta ei löytynyt mitään tietoa äänenmuodostukseen tai ansatsiin liittyen.
Opinnäytetyö antaa yleiskuvan huilun ansatsista: sen perusperiaatteista, historiallisesta kehityksestä sekä erilaisista nykypedagogisista käsityksistä. Työ kokoaa myös yhteen tarkasteltujen huilun soitonoppaiden äänenmuodostukseen ja ansatsiin liittyvän sisällön ja voisi olla näin hyödyllinen esimerkiksi aloitteleville huilunsoitonopettajille.
Olen analysoinut seitsemää vuoden 2000 jälkeen julkaistua, suomenkielistä, alkeisopetukseen suunnattua huilun soitonopasta. Lisäksi tarkastelen kolmea pedagogista lähdemateriaalia ja niissä esitettyjä näkemyksiä äänenmuodostuksesta ja ansatsista.
Soitonoppaita tarkastellessa voi todeta, että ne sisältävät tietoa äänenmuodostuksesta ja ansatsista hyvin vaihtelevasti. Eroja löytyy opetustavoista ja -keinoista ja harjoitusten määrästä ja niiden tyyleistä. Muutamasta tarkastelemastani soitonoppaasta ei löytynyt mitään tietoa äänenmuodostukseen tai ansatsiin liittyen.
Opinnäytetyö antaa yleiskuvan huilun ansatsista: sen perusperiaatteista, historiallisesta kehityksestä sekä erilaisista nykypedagogisista käsityksistä. Työ kokoaa myös yhteen tarkasteltujen huilun soitonoppaiden äänenmuodostukseen ja ansatsiin liittyvän sisällön ja voisi olla näin hyödyllinen esimerkiksi aloitteleville huilunsoitonopettajille.