Peliympäristön elokuvallinen sommittelu
Larmala, Mikke (2021)
Larmala, Mikke
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724105
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ja analysoidaan sitä, kuinka elokuvausta ja sommittelua pystyy soveltamaan lineaarisen, kolmannen persoonan peliympäristön suunnittelussa. Teoriaosuudessa analysoidaan kuinka montaasia, kuvan sommittelua, rajausta, kolmanneksen sääntöä ja syvyyttä käytetään elokuvissa. Tämän jälkeen tutkin keinoja, joilla pystymme soveltamaan sommittelun perusteita suunnitellessamme ja luodessamme kolmiulotteisia peliympäristöjä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin peliympäristö, johon sovellettiin teoriaosuuden tutkimustuloksia. Projektiosuudessa keskitytään sommittelemaan peliympäristölle yksi kamerakulman. Työ toteutettiin Autodesk Maya 3d-mallinnusohjelmalla ja Unreal 5 -pelimoottorilla. Video valmiista peliympäristöstä löytyy tämän opinnäytetyön liitteistä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin peliympäristö, johon sovellettiin teoriaosuuden tutkimustuloksia. Projektiosuudessa keskitytään sommittelemaan peliympäristölle yksi kamerakulman. Työ toteutettiin Autodesk Maya 3d-mallinnusohjelmalla ja Unreal 5 -pelimoottorilla. Video valmiista peliympäristöstä löytyy tämän opinnäytetyön liitteistä.