Esihenkilön työkalupakki työtyytyväisyyden johtamiseen
Saarelainen, Marianna (2021)
Saarelainen, Marianna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523832
Tiivistelmä
Työtyytyväisyys on aihe, joka koskettaa kaikkia työssäkäyviä. Työtyytyväisyyden johtaminen vaatii johtamistaitoja, ihmisosaamista, esimerkillisyyttä ja sosiaalisia taitoja. Keskustelemalla, kuuntelemalla, kunnioittamalla, tukemalla ja antamallapalautetta esihenkilö luo perustan työtyytyväisyydelle ja rakentaa hyvää työskentelyilmapiiriä. Organisaatio, jossa työskentelee työhönsä tyytyväisiä työntekijöitä, on kilpailukykyisempi ja tehokkaampi. Työtyytyväisyydellä on lisäksi suoria vaikutuksia henkilöstön sitoutumiseen sekä asiakaspalvelun laatuun.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli vaatealan Yritykselle X, joka on myös opinnäytetyön laatijan työnantaja.Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka työtyytyväisyyden johtamista voidaan kehittää Yrityksessä X. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa työkaluja esihenkilöille työtyytyväisyyden kehittämiseen ja johtamiseen omissa toimipisteissään. Tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia työkaluja esihenkilöt tarvitsevat työtyytyväisyyden johtamisessa? Kuinka työtyytyväisyyttä tulisi johtaa Yrityksessä X? Millaisia tuloksia työtyytyväisyyskyselyn tulisi tuottaa työtyytyväisyyden johtamisen kannalta?
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työtyytyväisyyteen, työtyytyväisyyden johtamiseen sekä esihenkilötyöhön. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui teemahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Aineiston analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuotoksena tietoperustan ja kyselyn tulosten pohjalta laadittiin esihenkilöille työkalupakki, joka toimii muistilistana ja työtyytyväisyyden johtamisen apuna. Lisäksi tulokset vahvistivat työtyytyväisyyden johtamisen merkityksen korostamista ja myymäläpäälliköiden saaman tuen määrän lisäämistä Yrityksessä X. Kehityskohteena tulosten perusteella on nykyisin käytössä olevan työtyytyväisyyskyselyn päivittäminen.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli vaatealan Yritykselle X, joka on myös opinnäytetyön laatijan työnantaja.Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka työtyytyväisyyden johtamista voidaan kehittää Yrityksessä X. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa työkaluja esihenkilöille työtyytyväisyyden kehittämiseen ja johtamiseen omissa toimipisteissään. Tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia työkaluja esihenkilöt tarvitsevat työtyytyväisyyden johtamisessa? Kuinka työtyytyväisyyttä tulisi johtaa Yrityksessä X? Millaisia tuloksia työtyytyväisyyskyselyn tulisi tuottaa työtyytyväisyyden johtamisen kannalta?
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työtyytyväisyyteen, työtyytyväisyyden johtamiseen sekä esihenkilötyöhön. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui teemahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Aineiston analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuotoksena tietoperustan ja kyselyn tulosten pohjalta laadittiin esihenkilöille työkalupakki, joka toimii muistilistana ja työtyytyväisyyden johtamisen apuna. Lisäksi tulokset vahvistivat työtyytyväisyyden johtamisen merkityksen korostamista ja myymäläpäälliköiden saaman tuen määrän lisäämistä Yrityksessä X. Kehityskohteena tulosten perusteella on nykyisin käytössä olevan työtyytyväisyyskyselyn päivittäminen.