Sähköisen uutiskirjeen kehittäminen : Budget Sport -verkkokauppa
Saloranta, Rami (2012)
Saloranta, Rami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan kehitysehdotuksia Budget Sport -verkkokaupan uutiskirjeeseen. Työn toimeksiantajana oli Budget Sport -verkkokauppa. Tarkoituksena oli löytää kaupan nykyisestä uutiskirjeestä sellaisia kohtia, jotka kaipaisivat kehitystä, ja antaa näihin kehitysehdotuksia.
Jotta sähköistä uutiskirjettä voidaan lähteä kehittämään, täytyy tietää mitä hyvässä uutiskirjeessä tulee olla. Teoreettisessa viitekehyksessä edettiin digitaalisesta markkinoinnista sähköpostimarkkinointiin ja siinä erityisesti työn pääaiheeseen - e-suoraan eli sähköiseen uutiskirjeeseen. Lähteenä teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä, kuten blogeja.
Työssä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka pohjautui aiemmin tehtyyn asiakaskyselyyn. Tutkimuksen sisältö käsitteli lähinnä sähköisen uutiskirjeen tilaajien tyytyväisyyttä kirjeeseen. Yksi kyselyn tavoitteista oli myös saada asiakkailta uutiskirjeitä koskevia kehittämisideoita.
Kehitettävät kohdat valikoitiin nykyisen kirjeen analysoinnin perusteella ja kehitysehdotukset tehtiin teoreettisen viitekehyksen, asiakastyytyväisyystutkimuksen ja alan yrityksiltä saadun tiedon perusteella. Kehitysehdotuksia olivat muuan muassa uutiskirjeiden personointi asiakaskohtaisemmaksi, myymälämarkkinoinnin lisääminen ja kirjeiden lyhentäminen.
Jotta sähköistä uutiskirjettä voidaan lähteä kehittämään, täytyy tietää mitä hyvässä uutiskirjeessä tulee olla. Teoreettisessa viitekehyksessä edettiin digitaalisesta markkinoinnista sähköpostimarkkinointiin ja siinä erityisesti työn pääaiheeseen - e-suoraan eli sähköiseen uutiskirjeeseen. Lähteenä teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä, kuten blogeja.
Työssä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, joka pohjautui aiemmin tehtyyn asiakaskyselyyn. Tutkimuksen sisältö käsitteli lähinnä sähköisen uutiskirjeen tilaajien tyytyväisyyttä kirjeeseen. Yksi kyselyn tavoitteista oli myös saada asiakkailta uutiskirjeitä koskevia kehittämisideoita.
Kehitettävät kohdat valikoitiin nykyisen kirjeen analysoinnin perusteella ja kehitysehdotukset tehtiin teoreettisen viitekehyksen, asiakastyytyväisyystutkimuksen ja alan yrityksiltä saadun tiedon perusteella. Kehitysehdotuksia olivat muuan muassa uutiskirjeiden personointi asiakaskohtaisemmaksi, myymälämarkkinoinnin lisääminen ja kirjeiden lyhentäminen.