Koulutuskuntayhtymä OSAOn ajoneuvonosturialan ja sidosryhmien välinen yhteistyö
Tuomela, Tomi (2021)
Tuomela, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia Koulutuskuntayhtymä OSAOn ajoneuvonosturikoulutuksen ja yrittäjien välistä toimintaa. Oppilaitoksen ja yrittäjien verkostomaista toimintaa on ollut jo 22 vuotta, eikä sitä ole aikaisemmin tutkittu. Perinteinen oppilaitoksessa tapahtuva nosturikoulutuksen lähiopetus loppui ja se avasi kehittämistyölle tilaisuuden. Työssä tutkittiin, miten ajoneuvonosturikoulutuksen ja sidosryhmien välinen yhteistyö on toiminut, sekä selvitettiin mahdollisuuksia uusille koulutusmuodoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Työn tavoitteena oli selvittää yhteistyötä sekä arvioida ja kehittää sitä. Tutkimuskysymyksinä oli: Miten verkostot ovat toimineet? Miten saadaan toimiva yhteistyö yrittäjien kanssa? Miten hyödynnetään osaamisen ja verkoston johtamista?
Työn tietoperusta rakentui verkoston johtamisesta, viestinnästä ja toiminnasta sekä osaamisen johtamisesta. Verkostossa toimimisessa on omat haasteensa, ja tietoperustassa keskityttiin sen tyypillisiin ongelmiin. Verkoston johtaminen on monitasoinen ilmiö, johon vaikuttaa moni asia. Laadukas viestintä on haastavaa, ja tutkimus antoi ratkaisuja myös viestinnän haasteisiin. Osaamisen johtaminen keskittyi siihen, miksi oli tärkeää tietää, miten osaamista johdetaan ja miten se hyödytti yrityksiä.
Tuloksista voidaan nähdä, että yhteistyö oli toiminut hyvin, mutta viestinnässä oli ollut haasteita. Viestintää verkostossa pitäisi olla enemmän, koska verkoston toimijat lähenisivät ja yhteistyö toimisi paremmin. Osaamisen johtamisessa havaittiin kehittämisen tarvetta. Oppisopimus ja rekrykoulutus mahdollistavat työvoiman saannin, ja niihin piti panostaa yhä enemmän. Johtopäätöksissä painotettiin, miten dialogi, puhuminen ja yhdessä tekeminen tuottivat hyviä tuloksia verkoston toiminnassa. Osaamisen johtamisessa nousi esille se, että jokaisen yrityksen on tutkittava, mitkä tavat osaamisen lisäämisessä toimivat parhaiten. Tutkimusta sekä sen tuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskuntayhtymän omissa verkostoissa ja se soveltuu myös yritysten verkostojen tutkimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Työn tavoitteena oli selvittää yhteistyötä sekä arvioida ja kehittää sitä. Tutkimuskysymyksinä oli: Miten verkostot ovat toimineet? Miten saadaan toimiva yhteistyö yrittäjien kanssa? Miten hyödynnetään osaamisen ja verkoston johtamista?
Työn tietoperusta rakentui verkoston johtamisesta, viestinnästä ja toiminnasta sekä osaamisen johtamisesta. Verkostossa toimimisessa on omat haasteensa, ja tietoperustassa keskityttiin sen tyypillisiin ongelmiin. Verkoston johtaminen on monitasoinen ilmiö, johon vaikuttaa moni asia. Laadukas viestintä on haastavaa, ja tutkimus antoi ratkaisuja myös viestinnän haasteisiin. Osaamisen johtaminen keskittyi siihen, miksi oli tärkeää tietää, miten osaamista johdetaan ja miten se hyödytti yrityksiä.
Tuloksista voidaan nähdä, että yhteistyö oli toiminut hyvin, mutta viestinnässä oli ollut haasteita. Viestintää verkostossa pitäisi olla enemmän, koska verkoston toimijat lähenisivät ja yhteistyö toimisi paremmin. Osaamisen johtamisessa havaittiin kehittämisen tarvetta. Oppisopimus ja rekrykoulutus mahdollistavat työvoiman saannin, ja niihin piti panostaa yhä enemmän. Johtopäätöksissä painotettiin, miten dialogi, puhuminen ja yhdessä tekeminen tuottivat hyviä tuloksia verkoston toiminnassa. Osaamisen johtamisessa nousi esille se, että jokaisen yrityksen on tutkittava, mitkä tavat osaamisen lisäämisessä toimivat parhaiten. Tutkimusta sekä sen tuloksia voidaan hyödyntää Koulutuskuntayhtymän omissa verkostoissa ja se soveltuu myös yritysten verkostojen tutkimiseen.