Palvelun kehittäminen tuotteistamalla : case Raaka Media Oy
Nousiainen, Kaisa (2021)
Nousiainen, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Raaka Media Oy:n sosiaalisen median sisältöstrategia ja -suunnitelma -palvelua tuotteistamalla sekä laatia toimiva työpohja toimeksiantaja yritykselle sosiaalisen median sisältöstrategian ja sisällöntuotannon suunnitteluun asiakkaille. Palvelu on toimeksiantaja yrityksen uusi palvelu, eikä palvelua ole vielä myyty tai tuotettu asiakkaille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistoimintana konstruktiivisella lähestymistavalla. Teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa kehittämisprosessista ja -malleista, palvelun tuotteistamisesta, tuotteistamisen hyödyistä ja tavoitteista, palvelun sopivuudesta tuotteistamiseen sekä tuotteistamisprosessista. Lisäksi teoriaviitekehykseen kerättiin tietoa sisällöntuotannosta sosiaalisen median strategisena keinona. Kehittämis- ja tuotteistamisprosessi toteutettiin yhteistyössä Raaka Media Oy:n toimitusjohtajan kanssa palavereiden muodossa. Teoreettista tietoa kerättiin useista pätevistä lähteistä, jotta tiedon sekä toimeksiantaja yrityksen toimitusjohtajan kanssa tehtävän yhteistyön tuloksena voitiin tuotteistaa palvelusta palvelutuote.
Opinnäytetyön tuotoksena Raaka Media Oy:lle tuotteistettiin sosiaalisen median sisältöstrategia ja -suunnitelma -palvelu niin, että palveluprosessi on sekä aukikirjoitettu että kuvattu blueprint-malliin. Tämän lisäksi palvelussa asiakkaille tuotettava palvelutuote on vakioitu siten, että palvelutuote pystytään tuottamaan asiakaskohtaisesti räätälöiden. Opinnäytetyön tuotos tehostaa palveluntuotantoa ja ohjaa palveluntuottamisessa. Lisäksi tuotos helpottaa yritystä palvelun myynnissä sekä asiakkaita palvelun arvioinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistoimintana konstruktiivisella lähestymistavalla. Teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa kehittämisprosessista ja -malleista, palvelun tuotteistamisesta, tuotteistamisen hyödyistä ja tavoitteista, palvelun sopivuudesta tuotteistamiseen sekä tuotteistamisprosessista. Lisäksi teoriaviitekehykseen kerättiin tietoa sisällöntuotannosta sosiaalisen median strategisena keinona. Kehittämis- ja tuotteistamisprosessi toteutettiin yhteistyössä Raaka Media Oy:n toimitusjohtajan kanssa palavereiden muodossa. Teoreettista tietoa kerättiin useista pätevistä lähteistä, jotta tiedon sekä toimeksiantaja yrityksen toimitusjohtajan kanssa tehtävän yhteistyön tuloksena voitiin tuotteistaa palvelusta palvelutuote.
Opinnäytetyön tuotoksena Raaka Media Oy:lle tuotteistettiin sosiaalisen median sisältöstrategia ja -suunnitelma -palvelu niin, että palveluprosessi on sekä aukikirjoitettu että kuvattu blueprint-malliin. Tämän lisäksi palvelussa asiakkaille tuotettava palvelutuote on vakioitu siten, että palvelutuote pystytään tuottamaan asiakaskohtaisesti räätälöiden. Opinnäytetyön tuotos tehostaa palveluntuotantoa ja ohjaa palveluntuottamisessa. Lisäksi tuotos helpottaa yritystä palvelun myynnissä sekä asiakkaita palvelun arvioinnissa.