Muuttuva pankkiala - Muuttuva johtaminen
Isohookana, Tomi; Vakkuri, Heidi (2021)
Isohookana, Tomi
Vakkuri, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824411
Tiivistelmä
Osaaminen on yksi tärkeimmistä yrityksen aineettoman pääoman muodoista. Osaaminen tulee olla osa organisaation strategiaa ja sen liiketoimintaprosesseja. Osaaminen tulee nähdä ydinprosessina ja kilpailukykyä parantavana tekijänä. Jos näin ei nähdä, nousee kysymys, miten organisaatio voi toimia asiantuntevasti ja laadukkaasti. Osaamisen linkitys strategiaan mahdollistaa koko organisaation henkisen pääoman kasvun.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii OP finanssiryhmään kuuluva OP Oulu. Taustalla on pankkialaa muokkaavat muutosvoimat, jotka vaikuttavat myös keskijohdon työhön ja osaamisvaateisiin. Esihenkilöltä edellytetään halua ja valmiutta oppia sekä kykyä sopeutua uudenlaisiin tilanteisiin ja muutoksiin. Eilisen osaaminen ei riitä ja kehittyminen tulee olla jatkuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista osaamista esihenkilö tarvitsee muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tämän opinnäytetyön lähdeaineisto on rakennettu pääasiassa osaamisen ja esihenkilöosaamisen aihealueen sekä finanssi- ja pankkialaan liittyvistä kotimaisista ja kansainvälisistä kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja siinä hyödynnettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat kyselylomake ja teemahaastattelut. Tutkimuksen kohdetta, esihenkilöosaamista, tutkittiin kolmen eri kohderyhmän avulla, joita olivat johtoryhmä, keskijohto ja työntekijät.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että pehmeät arvot sekä valmentava ote johtamisessa korostuvat tulevaisuudessa. Esihenkilö tarvitsee muuttuvassa toimintaympäristössä hyviä vuorovaikutustaitoja, tunneälykkyyttä, delegointitaitoja sekä kokonaisuuksien hahmottamista. Esihenkilötehtävä on haastava, koska he toimivat niin sanotusti puun ja kuoren välissä, henkilöstön ja johtoryhmän edustajana. Hänelle tulee odotuksia, toivomuksia, haasteita ja vaatimuksia ylhäältä, alhaalta ja sivuilta. Ratkaisuja ja toimintaa odotetaan, vaikka odotukset olisivat ristiriidassa.
Tulosten perusteella syntyi kehittämisehdotuksia muun muassa oman osaamisen ja toimintatapojen reflektointiin, osaamisen laajentamiseen eri tieteenaloilta sekä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Competence is one of the most important forms of intellectual capital in a company. Competence must be part of the organization's strategy and its business processes. Competence should be seen as a core process and a factor in improving competitiveness. If this is not how competence is seen in the organization, how can they operate competently and with high quality. Involving competence in the strategy it enables the growth of the human capital in the entire organization.
This thesis is commissioned by OP Oulu, a member of the OP Financial Group. The background in this thesis are the driving forces of change shaping the banking sector, which also affects the work and competence requirements of middle management. Middle management is required to be willing and ready to learn and to be able to adapt to new types of situations and changes. Current competence is not enough, and development must be continuous. The aim of this thesis was to find out what competencies middle management needs in a changing work environment.
The theoretical framework of this thesis is built mainly from domestic and international literature, research, articles, and electronic sources related to the subject area of competence and manager competencies, as well as the financial and banking sector. The approach method used in this thesis was case study and it utilized qualitative and quantitative research methods. Questionnaire and semi-structured interview were selected as data collection methods. The subject of this study, manager competence, was approached through three different target groups, which were the executive committee, middle management, and employees.
The main result of this study shows that soft values and a coaching approach to management will be valued in the future. In a changing work environment, managers need good interaction skills, emotional intelligence, delegation skills and understanding the big picture. The role of a manager is challenging because they represent both ends, employees, and the management team. Managers receives expectations, wishes, challenges, and demands. Solutions and operations are expected, even if the expectations are in conflict.
Based on the results, development proposals were made for reflecting on one's own competence and operating methods, expanding competence from different branch of science, and giving and receiving feedback.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii OP finanssiryhmään kuuluva OP Oulu. Taustalla on pankkialaa muokkaavat muutosvoimat, jotka vaikuttavat myös keskijohdon työhön ja osaamisvaateisiin. Esihenkilöltä edellytetään halua ja valmiutta oppia sekä kykyä sopeutua uudenlaisiin tilanteisiin ja muutoksiin. Eilisen osaaminen ei riitä ja kehittyminen tulee olla jatkuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaista osaamista esihenkilö tarvitsee muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tämän opinnäytetyön lähdeaineisto on rakennettu pääasiassa osaamisen ja esihenkilöosaamisen aihealueen sekä finanssi- ja pankkialaan liittyvistä kotimaisista ja kansainvälisistä kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista ja sähköisistä lähteistä.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja siinä hyödynnettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmiksi valikoituivat kyselylomake ja teemahaastattelut. Tutkimuksen kohdetta, esihenkilöosaamista, tutkittiin kolmen eri kohderyhmän avulla, joita olivat johtoryhmä, keskijohto ja työntekijät.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että pehmeät arvot sekä valmentava ote johtamisessa korostuvat tulevaisuudessa. Esihenkilö tarvitsee muuttuvassa toimintaympäristössä hyviä vuorovaikutustaitoja, tunneälykkyyttä, delegointitaitoja sekä kokonaisuuksien hahmottamista. Esihenkilötehtävä on haastava, koska he toimivat niin sanotusti puun ja kuoren välissä, henkilöstön ja johtoryhmän edustajana. Hänelle tulee odotuksia, toivomuksia, haasteita ja vaatimuksia ylhäältä, alhaalta ja sivuilta. Ratkaisuja ja toimintaa odotetaan, vaikka odotukset olisivat ristiriidassa.
Tulosten perusteella syntyi kehittämisehdotuksia muun muassa oman osaamisen ja toimintatapojen reflektointiin, osaamisen laajentamiseen eri tieteenaloilta sekä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.
This thesis is commissioned by OP Oulu, a member of the OP Financial Group. The background in this thesis are the driving forces of change shaping the banking sector, which also affects the work and competence requirements of middle management. Middle management is required to be willing and ready to learn and to be able to adapt to new types of situations and changes. Current competence is not enough, and development must be continuous. The aim of this thesis was to find out what competencies middle management needs in a changing work environment.
The theoretical framework of this thesis is built mainly from domestic and international literature, research, articles, and electronic sources related to the subject area of competence and manager competencies, as well as the financial and banking sector. The approach method used in this thesis was case study and it utilized qualitative and quantitative research methods. Questionnaire and semi-structured interview were selected as data collection methods. The subject of this study, manager competence, was approached through three different target groups, which were the executive committee, middle management, and employees.
The main result of this study shows that soft values and a coaching approach to management will be valued in the future. In a changing work environment, managers need good interaction skills, emotional intelligence, delegation skills and understanding the big picture. The role of a manager is challenging because they represent both ends, employees, and the management team. Managers receives expectations, wishes, challenges, and demands. Solutions and operations are expected, even if the expectations are in conflict.
Based on the results, development proposals were made for reflecting on one's own competence and operating methods, expanding competence from different branch of science, and giving and receiving feedback.