Omahoitajatiimimallin kehittäminen lastenpsykiatrian akuuttiosastolla
Laurila, Satu (2021)
Laurila, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824542
Tiivistelmä
Lastenpsykiatrisen hoidon tarve on lisääntynyt 2000-luvulla. Lastenpsykiatrisen hoidon pääpaino on siirtynyt avohoitoon, jonka vuoksi osastojaksot ovat lyhentyneet. Tämä aiheuttaa haasteita ja paineita osastohoidolle, koska osastohoidon on oltava entistä tehokkaampaa ja intensiivisempää.
Hoitotyötä voidaan toteuttaa erilaisin hoitotyönmallein. Toimiva hoitotyönmalli tuo sujuvuutta työskentelyyn ja tehostaa hoitoa. Lastenpsykiatrian akuuttiosastolla oli aiemmin käytössä hoitotyönmallina hoitotiimimalli, joka kuitenkin koettiin toimimattomaksi ja sen käytöstä luovuttiin. Tilalle kehitettiin uusi hoitotyönmalli, omahoitajatiimimalli, joka on ollut osastolla käytössä syksystä 2019 lähtien. Omahoitajatiimimallissa toteutuu omahoitajuus ja tiimityö.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka omahoitajatiimimalli toimii hoitohenkilöstön näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä omahoitajatiimimalli tarkoittaa hoitohenkilöstölle. Omahoitajatiimimallin arvioinnin kannalta oli tärkeää selvittää mitä hoitohenkilöstölle tarkoittaa tiimityö sekä omahoitajuus. Työn tavoitteena oli saadun tiedon pohjalta kehittää omahoitajatiimimallia lastenpsykiatrian akuuttiosaston tarpeita ja toimintaa vastaavaksi. Omahoitajatiimimallin kehittämisen myötä lastenpsykiatrian akuuttiosaston toiminta tehostuu ja hoitotyön laatua paranee.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla lastenpsykiatrian akuuttiosaston hoitohenkilöstölle. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa omahoitajatiimimallia estävistä ja edistävistä tekijöistä. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille konkreettisia kehittämisehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuus ja tiimityö ymmärrettiin työyksikössä melko samalla tavalla. Tämä on keskeinen tekijä, jotta molemmat hoitotyönmallit ymmärretään yhtenäisesti. Tiimityötä ja tiimityön ymmärrystä tulisi työyksikössä kuitenkin lisätä, esimerkiksi koulutusten avulla, jotta tiimityön mahdollisuudet saataisiin kaikilta osin käyttöön. Tutkimuksen mukaan omahoitajatiimimallissa on paljon kehitettävää. Estävistä
tekijöistä keskeisimpiä ovat omahoitajatiimimallin kokoonpano, omahoitajatiimin tehtävät, viestinnän ongelmat, poissaolojen vaikutukset omahoitajasuhteisiin sekä työpäivän sisällä tapahtuva työn organisointi. Edistävistä tekijöistä keskeisimpiä olivat keskitetympi tiedonkulku, hoidon suunnitelmallisuuden parantuminen sekä työntekijän vaikuttamisen mahdollisuudet omaan työhönsä. Lisäksi edistävinä tekijöinä koettiin työvuorosuunnittelun helpottuminen, luottamuksen rakentuminen lapseen ja perheeseen sekä tiimityö omahoitajuuden ympärillä. Estävistä tekijöistä huolimatta omahoitajatiimimalli koettiin paremmaksi hoitotyönmalliksi kuin aiemmin käytössä ollut hoitotiimimalli.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää omahoitajatiimimallin kehittämisessä. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lastenpsykiatrian akuuttiosaston toiminnan, tehokkuuden ja laadun lisäämisessä ja parantamisessa.
Hoitotyötä voidaan toteuttaa erilaisin hoitotyönmallein. Toimiva hoitotyönmalli tuo sujuvuutta työskentelyyn ja tehostaa hoitoa. Lastenpsykiatrian akuuttiosastolla oli aiemmin käytössä hoitotyönmallina hoitotiimimalli, joka kuitenkin koettiin toimimattomaksi ja sen käytöstä luovuttiin. Tilalle kehitettiin uusi hoitotyönmalli, omahoitajatiimimalli, joka on ollut osastolla käytössä syksystä 2019 lähtien. Omahoitajatiimimallissa toteutuu omahoitajuus ja tiimityö.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka omahoitajatiimimalli toimii hoitohenkilöstön näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä omahoitajatiimimalli tarkoittaa hoitohenkilöstölle. Omahoitajatiimimallin arvioinnin kannalta oli tärkeää selvittää mitä hoitohenkilöstölle tarkoittaa tiimityö sekä omahoitajuus. Työn tavoitteena oli saadun tiedon pohjalta kehittää omahoitajatiimimallia lastenpsykiatrian akuuttiosaston tarpeita ja toimintaa vastaavaksi. Omahoitajatiimimallin kehittämisen myötä lastenpsykiatrian akuuttiosaston toiminta tehostuu ja hoitotyön laatua paranee.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla lastenpsykiatrian akuuttiosaston hoitohenkilöstölle. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa omahoitajatiimimallia estävistä ja edistävistä tekijöistä. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille konkreettisia kehittämisehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
Tutkimuksen mukaan omahoitajuus ja tiimityö ymmärrettiin työyksikössä melko samalla tavalla. Tämä on keskeinen tekijä, jotta molemmat hoitotyönmallit ymmärretään yhtenäisesti. Tiimityötä ja tiimityön ymmärrystä tulisi työyksikössä kuitenkin lisätä, esimerkiksi koulutusten avulla, jotta tiimityön mahdollisuudet saataisiin kaikilta osin käyttöön. Tutkimuksen mukaan omahoitajatiimimallissa on paljon kehitettävää. Estävistä
tekijöistä keskeisimpiä ovat omahoitajatiimimallin kokoonpano, omahoitajatiimin tehtävät, viestinnän ongelmat, poissaolojen vaikutukset omahoitajasuhteisiin sekä työpäivän sisällä tapahtuva työn organisointi. Edistävistä tekijöistä keskeisimpiä olivat keskitetympi tiedonkulku, hoidon suunnitelmallisuuden parantuminen sekä työntekijän vaikuttamisen mahdollisuudet omaan työhönsä. Lisäksi edistävinä tekijöinä koettiin työvuorosuunnittelun helpottuminen, luottamuksen rakentuminen lapseen ja perheeseen sekä tiimityö omahoitajuuden ympärillä. Estävistä tekijöistä huolimatta omahoitajatiimimalli koettiin paremmaksi hoitotyönmalliksi kuin aiemmin käytössä ollut hoitotiimimalli.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää omahoitajatiimimallin kehittämisessä. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lastenpsykiatrian akuuttiosaston toiminnan, tehokkuuden ja laadun lisäämisessä ja parantamisessa.