Haastava opiskelijaohjaustilanne kätilötyön harjoittelussa : käsikirjoitus simulaatioharjoitukseen
Aatola, Fanni-Maria; Holmi, Enna (2021)
Aatola, Fanni-Maria
Holmi, Enna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924628
Tiivistelmä
Kätilöopintoihin kuuluvat olennaisena osana käytännön harjoittelut ja erilaiset oppimistilanteet kuten simulaatioharjoitukset. Simulaatioharjoituksissa opetellaan käytännön harjoitteluissa ja työelämässä toimimista aiemmin opittuja teoriatietoja hyödyntäen. Harjoitteluissa opiskelijaohjauksella ja ohjaussuhteeseen liittyvällä vuorovaikutuksella on suuri merkitys oppimiseen ja harjoittelun onnistumiseen. Haastavia opiskelijaohjaustilanteita varten on kehitetty aktiivisen tuen malli, jota hyödyntämällä tilanteita voidaan ratkaista sujuvasti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu osana valtakunnallista HARKKA- eli Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan ympäristöissä -hanketta. Kehittämistyössä tuotettiin simulaatioharjoituksen käsikirjoitus haastavasta opiskelijaohjaustilanteesta osaksi kätilötyön opintoja. Kehittämistyö koostui kirjallisuuskatsauksena toteutetusta teoriaosuudesta sekä varsinaisesta tuotoksesta eli käsikirjoituksesta. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää simulaatio-opetusta siten, että se valmistaa opiskelijoita harjoitteluissa ja työelämässä toimimiseen. Harjoituksen tavoitteena on oppia toimimaan haastavissa vuorovaikutus- ja opiskelijaohjaustilanteissa hyödyntäen aktiivisen tuen mallia ratkaisukeinona.
Käsikirjoitus laadittiin Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatioharjoituksen käsikirjoituspohjaan. Simulaatioharjoituksen aiheena on haastava opiskelijaohjaustilanne harjoittelussa, joka toteutetaan opiskelijamoduulissa. Tilanne kärjistyy siten, että opiskelijaohjaaja käyttäytyy epäasiallisesti opiskelijoita kohtaan ja tilanteeseen syntyy vuorovaikutuksellinen ongelma. Ongelman ratkaisemiseksi heidän tulee ottaa käyttöön aktiivisen tuen malli. Simulaatioharjoituksen jälkipuinnissa arvioidaan, miten aktiivisen tuen mallia hyödynnettiin harjoituksessa, ja pohditaan mallin käytettävyyttä tulevissa harjoitteluissa sekä työelämässä. Käsikirjoitusta työstettiin ja täydennettiin vertaisarvioijien sekä toimeksiantajan palautteiden perusteella.
Simulaatioharjoituksen käsikirjoitus on helposti sovellettavissa muihinkin terveysalan tutkinto-ohjelmien opintoihin ja sen sisältöä voi muokata eri opintojaksojen tavoitteiden mukaisesti. Jatkossa käsikirjoitusta voisi kehittää vielä siten, että simulaatioharjoitukseen liitettäisiin myös kliiniseen hoitotyöhön liittyviä teknisiä tavoitteita. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa myös selvityksen aktiivisen tuen mallin käytöstä työelämän harjoitteluyksiköissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu osana valtakunnallista HARKKA- eli Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan ympäristöissä -hanketta. Kehittämistyössä tuotettiin simulaatioharjoituksen käsikirjoitus haastavasta opiskelijaohjaustilanteesta osaksi kätilötyön opintoja. Kehittämistyö koostui kirjallisuuskatsauksena toteutetusta teoriaosuudesta sekä varsinaisesta tuotoksesta eli käsikirjoituksesta. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää simulaatio-opetusta siten, että se valmistaa opiskelijoita harjoitteluissa ja työelämässä toimimiseen. Harjoituksen tavoitteena on oppia toimimaan haastavissa vuorovaikutus- ja opiskelijaohjaustilanteissa hyödyntäen aktiivisen tuen mallia ratkaisukeinona.
Käsikirjoitus laadittiin Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatioharjoituksen käsikirjoituspohjaan. Simulaatioharjoituksen aiheena on haastava opiskelijaohjaustilanne harjoittelussa, joka toteutetaan opiskelijamoduulissa. Tilanne kärjistyy siten, että opiskelijaohjaaja käyttäytyy epäasiallisesti opiskelijoita kohtaan ja tilanteeseen syntyy vuorovaikutuksellinen ongelma. Ongelman ratkaisemiseksi heidän tulee ottaa käyttöön aktiivisen tuen malli. Simulaatioharjoituksen jälkipuinnissa arvioidaan, miten aktiivisen tuen mallia hyödynnettiin harjoituksessa, ja pohditaan mallin käytettävyyttä tulevissa harjoitteluissa sekä työelämässä. Käsikirjoitusta työstettiin ja täydennettiin vertaisarvioijien sekä toimeksiantajan palautteiden perusteella.
Simulaatioharjoituksen käsikirjoitus on helposti sovellettavissa muihinkin terveysalan tutkinto-ohjelmien opintoihin ja sen sisältöä voi muokata eri opintojaksojen tavoitteiden mukaisesti. Jatkossa käsikirjoitusta voisi kehittää vielä siten, että simulaatioharjoitukseen liitettäisiin myös kliiniseen hoitotyöhön liittyviä teknisiä tavoitteita. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa myös selvityksen aktiivisen tuen mallin käytöstä työelämän harjoitteluyksiköissä.