Polku onnistuneeseen ohjaukseen ennen Lapin keskussairaalaan tuloa
Berg-Vähä, Mira; Lindström, Hanne (2021)
Berg-Vähä, Mira
Lindström, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824401
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli luoda palvelupolku siitä, miten potilasohjaus ennen sairaalaan tuloa toteutuu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhdessä asiakasraadin, hoitohenkilökunnan ja muiden sidosryhmien kanssa ohjausta ennen Lapin keskussairaalaan tuloa ennalta suunnitellulle käynnille. Toimeksiantajamme toimi Lapin sairaanhoitopiiri ja aihe muotoutui kehittämisyksikön ehdotuksesta. Tietoperustassa käsittelimme hoitoprosessia, potilasohjausta ja palvelumuotoilua.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jossa käytimme laadullisia menetelmiä. Kartoitimme potilasohjauksen nykytilaa aikaisemman kyselyn, haastattelujen sekä ryhmäkeskustelun avulla. Järjestimme ideointityöpajoja ohjauksen kehittämiseksi, jonka jälkeen teemoittelimme esiin nousseet asiat. Tämän jälkeen teimme malliehdotuksen, jonka toimivuutta arvioitiin ja jota muokattiin mallinnustyöpajassa. Mallinnustyöpajan tuotoksen pohjalta teimme palvelu-polun, jossa on kuvattuna potilasohjaustavat ja sen tulevaisuuden kehittämissuuntia.
Työn aikana kävi ilmi, että potilaat olivat pääosin tyytyväisiä saamansa ohjauksen sisältöön. Ohjeistusta toivottiin kuitenkin selkeämmäksi ja tulevaisuudelta toivottiin erityisesti sähköisten palveluiden lisäämistä sekä niiden kehittämistä. Lisäksi hoitavan yksikön tavoitettavuutta haluttiin helpommaksi. Havaitsimme myös, että potilailla ei ollut tiedossa jo käytössä olevia keinoja saada ohjausta tai tietoa ennen sairaalaan tuloa.
Tämä työ kehitti potilasohjausta tuomalla näkyviin tapoja, joilla potilasohjausta toteutetaan, miten sitä tulisi vielä parantaa ja mitä on jo suunniteltu kehitettävän. Palvelupolku kertoo potilaalle, mitä kautta hän saa ohjausta ja tietoa ennen hoitokäyntiä. Myös hoitohenkilökunta saa tietoa, miten potilasta voidaan ohjata eri tavoin. Tämä voi innostaa työntekijöitä uusien toimintatapojen kehittämiseen ja järjestelmien käyttöönottoihin. Toimeksiantaja voi käyttää polkua esimerkiksi jakamalla sitä sähköisesti ja kirjallisesti. Toimeksiantaja saa työstämme myös suuntaa potilasohjauksen kehittämiselle.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jossa käytimme laadullisia menetelmiä. Kartoitimme potilasohjauksen nykytilaa aikaisemman kyselyn, haastattelujen sekä ryhmäkeskustelun avulla. Järjestimme ideointityöpajoja ohjauksen kehittämiseksi, jonka jälkeen teemoittelimme esiin nousseet asiat. Tämän jälkeen teimme malliehdotuksen, jonka toimivuutta arvioitiin ja jota muokattiin mallinnustyöpajassa. Mallinnustyöpajan tuotoksen pohjalta teimme palvelu-polun, jossa on kuvattuna potilasohjaustavat ja sen tulevaisuuden kehittämissuuntia.
Työn aikana kävi ilmi, että potilaat olivat pääosin tyytyväisiä saamansa ohjauksen sisältöön. Ohjeistusta toivottiin kuitenkin selkeämmäksi ja tulevaisuudelta toivottiin erityisesti sähköisten palveluiden lisäämistä sekä niiden kehittämistä. Lisäksi hoitavan yksikön tavoitettavuutta haluttiin helpommaksi. Havaitsimme myös, että potilailla ei ollut tiedossa jo käytössä olevia keinoja saada ohjausta tai tietoa ennen sairaalaan tuloa.
Tämä työ kehitti potilasohjausta tuomalla näkyviin tapoja, joilla potilasohjausta toteutetaan, miten sitä tulisi vielä parantaa ja mitä on jo suunniteltu kehitettävän. Palvelupolku kertoo potilaalle, mitä kautta hän saa ohjausta ja tietoa ennen hoitokäyntiä. Myös hoitohenkilökunta saa tietoa, miten potilasta voidaan ohjata eri tavoin. Tämä voi innostaa työntekijöitä uusien toimintatapojen kehittämiseen ja järjestelmien käyttöönottoihin. Toimeksiantaja voi käyttää polkua esimerkiksi jakamalla sitä sähköisesti ja kirjallisesti. Toimeksiantaja saa työstämme myös suuntaa potilasohjauksen kehittämiselle.