Nuoren motivoitumisen tukeminen: työvälineen kehittäminen NUOTTI-valmentajille
Eloranta, Eerika; Holmberg, Satu; Jallinoja, Emma (2021)
Eloranta, Eerika
Holmberg, Satu
Jallinoja, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824479
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa NUOTTI-valmentajien keinoja nuorten motivoitumisen tukemiseen sekä antaa valmentajille uusia näkökulmia nuorten motivaatioon ja motivoitumisen merkitykseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Coachers valmennuksen kanssa. Coachers valmennus tuottaa Kelan ylläpitämää ammatillista kuntoutusta nuorille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää valmentajille toiminnallinen työväline, jota he voivat hyödyntää NUOTTI-valmennuksessa nuorten motivoitumisen tukemisessa. Tarkoitus opinnäytetyölle muodostui yhteistyökumppanin kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tietoperustana työvälineen kehittämisessä käytettiin toimintaterapian teoriaa, josta erityisesti inhimillisen toiminnan mallia ja motivaation herättämisprosessia. Lisäksi työvälineen kehittämisessä hyödynnettiin kehityspsykologian teorioita sekä motivaatioteorioita.
Työvälinettä kehitettiin yhteiskehittelyn keinoin ja tuotoksen malliksi oli aluksi erilaisia vaihtoehtoja. Usean yhteisen palaverin jälkeen päädyttiin suunnittelemaan työväline korttien muotoon inhimillisen toiminnan mallin tahto-käsitteen ympärille. Tahto koostuu mallin mukaan arvoista, mielenkiinnon kohteista ja henkilökohtaisesta vaikuttamisesta. Kortit jaettiin toiminnan jäsentämiseksi kysymyskortteihin sekä toimintakortteihin, jotka ohjaavat yhteistä työskentelyä avainkäsitteiden pohjalta. Korttien käyttömahdollisuudet ovat monipuoliset, ja niiden käytön muokkaaminen asiakkaan tarpeiden mukaiseksi on yksinkertaista. Se ei vaadi suurta ennalta suunnittelua.
Työvälineen vaikutus voi parhaimmillaan näkyä NUOTTI-valmennuksessa niin, että työvälineen käyttö tukee nuorta motivaation jäsentämisessä sekä tunnistamisessa. Motivaation sisältämien käsitteiden ymmärtäminen voi vahvistaa nuoren kokemaa merkityksellisyyttä omassa elämässään. Työväline mahdollistaa konkreettisen menetelmän näiden tavoitteiden eteen työskentelemiseksi. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla valmentajien ja asiakkaiden kokemukset korttien käytöstä sekä niiden vaikuttavuudesta osana NUOTTI-valmennusta. Työvälinettä voisi jatkokehittää tutkimustulosten perusteella, minkä seurauksena työvälineen mahdollisuuksia pystyisi hyödyntämään laajemmin asiakastyössä sekä kuntoutuksen eri vaiheissa.
Työvälinettä kehitettiin yhteiskehittelyn keinoin ja tuotoksen malliksi oli aluksi erilaisia vaihtoehtoja. Usean yhteisen palaverin jälkeen päädyttiin suunnittelemaan työväline korttien muotoon inhimillisen toiminnan mallin tahto-käsitteen ympärille. Tahto koostuu mallin mukaan arvoista, mielenkiinnon kohteista ja henkilökohtaisesta vaikuttamisesta. Kortit jaettiin toiminnan jäsentämiseksi kysymyskortteihin sekä toimintakortteihin, jotka ohjaavat yhteistä työskentelyä avainkäsitteiden pohjalta. Korttien käyttömahdollisuudet ovat monipuoliset, ja niiden käytön muokkaaminen asiakkaan tarpeiden mukaiseksi on yksinkertaista. Se ei vaadi suurta ennalta suunnittelua.
Työvälineen vaikutus voi parhaimmillaan näkyä NUOTTI-valmennuksessa niin, että työvälineen käyttö tukee nuorta motivaation jäsentämisessä sekä tunnistamisessa. Motivaation sisältämien käsitteiden ymmärtäminen voi vahvistaa nuoren kokemaa merkityksellisyyttä omassa elämässään. Työväline mahdollistaa konkreettisen menetelmän näiden tavoitteiden eteen työskentelemiseksi. Jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla valmentajien ja asiakkaiden kokemukset korttien käytöstä sekä niiden vaikuttavuudesta osana NUOTTI-valmennusta. Työvälinettä voisi jatkokehittää tutkimustulosten perusteella, minkä seurauksena työvälineen mahdollisuuksia pystyisi hyödyntämään laajemmin asiakastyössä sekä kuntoutuksen eri vaiheissa.