Interaktiivisen ohjekirjan toteutus visual novel-muodossa: itch.io ohjeitus toteutettuna TyrannoBuilder-moottorilla
Ruokojärvi, Jan-Hugo (2021)
Ruokojärvi, Jan-Hugo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924685
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin videopelien digitaalisia jakelualustoja ja niiden merkitystä nykyisillä markkinoilla. Samalla tutkittiin videopelejä pelillilstämis tarkoituksessa ja olemassa olevia esimerkkejä.
Projekti tehtiin halusta testata, miten visual novel-peli toimisi interaktiivisena ohjeistuksena ja kehittää osaamistani käytetyn pelimoottorin kanssa. Halusin myös Itch.io alustaa tunnetuksi suomenkielellä.
Visual novel ohjeistus tehtiin maksullisella TyrannoBuilder moottorilla. Projektia kohdeltiin prototyyppinä, joten esimerkiksi käytetyt visuaaliset assetit pidettiin pelimoottorin oletuksina. Pyydettiin ystävältä apua kertojahahmon luomiseen ja sitä käytettiin lopullisessa versiossa. Projekti julkaistiin Itch.iossa, alustalla johon opinnäytetyössä keskityttiin. Koska projekti julkaistiin prototyyppinä, sitä voidaan myöhemmin päivittää valmiimpaan muotoon.
Tarkoituksena on tuoda Itch.iota esille suomeksi interaktiivisessa muodossa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää myös esimerkkinä siitä, miten videopelejä voidaan hyöty käyttää, esimerkiksi ohjeistuksessa, perehdytyksessä tai esityksessä.
Projekti tehtiin halusta testata, miten visual novel-peli toimisi interaktiivisena ohjeistuksena ja kehittää osaamistani käytetyn pelimoottorin kanssa. Halusin myös Itch.io alustaa tunnetuksi suomenkielellä.
Visual novel ohjeistus tehtiin maksullisella TyrannoBuilder moottorilla. Projektia kohdeltiin prototyyppinä, joten esimerkiksi käytetyt visuaaliset assetit pidettiin pelimoottorin oletuksina. Pyydettiin ystävältä apua kertojahahmon luomiseen ja sitä käytettiin lopullisessa versiossa. Projekti julkaistiin Itch.iossa, alustalla johon opinnäytetyössä keskityttiin. Koska projekti julkaistiin prototyyppinä, sitä voidaan myöhemmin päivittää valmiimpaan muotoon.
Tarkoituksena on tuoda Itch.iota esille suomeksi interaktiivisessa muodossa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää myös esimerkkinä siitä, miten videopelejä voidaan hyöty käyttää, esimerkiksi ohjeistuksessa, perehdytyksessä tai esityksessä.