Asiakaslähtöinen ja resurssiviisas kierrätyspalvelujen kehittäminen Meri-Lapissa : case Simon kunta
Vakkala, Tiina (2021)
Vakkala, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924726
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteina oli kartoittaa Meri-Lapin alueen kierrätyspalveluita ja Simon kunnan kierrätyspalvelujen kehitystarpeita sekä tutkia asiakaslähtöisten ja resurssiviisaiden palveluiden kehitysprosessia, niiden yhteneväisyyksiä, eroja, prosessien yhdistämistä ja siitä syntyviä hyötyjä. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena Simon kunnan kanssa. Tiedonhankintaa tehtiin tutkimalla kirjallisia lähteitä, asiantuntija haastatteluilla ja vertaisarvioimalla Iin kuntaa. Opinnäytetyössä on myös toiminallinen osuus, jossa valmistettiin palvelumuotoilun työpohja asiakaslähtöisten ja resurssiviisaiden kierrätyspalvelujen kehittämiseksi. Työpohjaa testattiin yhdessä Simon kunnan kanssa.
Opinnäytetyö on hyvä tiedonlähde asiakaslähtöisten ja resurssiviisaiden toimintatapojen käyttöönottoon. Vaikka tutkimus koskee kierrätyspalvelujen kehittämistä, tietopohjaa voi soveltaa yleisesti julkisten palvelujen kehittämiseen tai resurssiviisauden haltuun ottamiseen. Työ antaa myös kokonaiskuvan Meri-Lapin alueen kierrätyspalveluista ja case-kunnan kierrätyspalvelujen kehittämistarpeista sekä käytännön etenemiskeinoja kehitystyön aloittamiseksi. Toiminnallisen osuuden lopputuloksena syntynyt työpohja on toimiva ja hyvä työkalu julkisille toimijoille asiakasymmärryksen kasvattamiseksi ja kierrätyspalvelujen kehittämiseksi. Työpohja sisältää selkeät, ymmärrettävät ja testatut ohjeet sekä käyttäjille että fasilitaattorille.
Opinnäytetyö on hyvä tiedonlähde asiakaslähtöisten ja resurssiviisaiden toimintatapojen käyttöönottoon. Vaikka tutkimus koskee kierrätyspalvelujen kehittämistä, tietopohjaa voi soveltaa yleisesti julkisten palvelujen kehittämiseen tai resurssiviisauden haltuun ottamiseen. Työ antaa myös kokonaiskuvan Meri-Lapin alueen kierrätyspalveluista ja case-kunnan kierrätyspalvelujen kehittämistarpeista sekä käytännön etenemiskeinoja kehitystyön aloittamiseksi. Toiminnallisen osuuden lopputuloksena syntynyt työpohja on toimiva ja hyvä työkalu julkisille toimijoille asiakasymmärryksen kasvattamiseksi ja kierrätyspalvelujen kehittämiseksi. Työpohja sisältää selkeät, ymmärrettävät ja testatut ohjeet sekä käyttäjille että fasilitaattorille.