Opintopolku näkyväksi: Teatteritaiteen opintojen etenevyys Oulun taidekoulussa
Myllylä, Anna (2021)
Myllylä, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924740
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistyö. Työn tavoitteena oli artikuloida taiteen perusopetuksen teatteritaiteen laajan oppimäärän opetussuunnitelman etenevyys Oulun taidekoulussa. Etenevyys avattiin asettamalla jokaiselle opintovuodelle selkeät päätavoitteet monivuotisten opintokokonaisuuksien sisällä. Toinen tavoite oli luoda yhteneviä arvioinnin käytänteitä opintopolun etenevyyden tueksi. Näiden muutosten pyrkimyksenä oli vahvistaa pedagogista laatua ja läpinäkyvyyttä Oulun taidekoulun teatteritaiteen opetuksessa.
Kehittämistyön viitekehyksenä toimi taiteen perusopetus. Työn taustalla vaikuttavat taiteen perusopetuksen laki, opetussuunnitelmat, Oulun taidekoulun arvot, oppilaitoksen toimintakulttuuri, oppimiskäsitys, sekä taidepedagogiikka erityispiirteineen. Menetelmällisesti kehittämistyö hyödynsi toimintatutkimuksen lähestymistapoja.
Kehittämistyön aikana toteutettiin kaksi yhteistoiminnallista kehittämistyöpajaa Oulun taidekoulun teatteritaiteen opettajien kesken. Työpajoissa sanoitettiin teatteritaiteen ydintaitoja ja pyrittiin löytämään paras ikä sekä opintopolun vaihe tietyn taidon omaksumiselle. Ensimmäisessä työpajassa asetettiin teatteritaiteen opetukselle vuosikohtaiset päätavoitteet. Toisessa työpajassa keskityttiin kartoittamaan ja jakamaan nykyisiä arvioinnin käytänteitä sekä kartoittamaan keskeisiä kehittämisen tarpeita. Arvioinnin tueksi ideoitiin uusia käytännön työkaluja sekä toiminnallisia työtapoja.
Työn tuloksena asetettiin teatteritaiteen opetukselle vuosikohtaiset päätavoitteet sekä määriteltiin, millaisten esitysprosessien kautta tavoitteita kohti pyritään. Opintopolun etenevyys selkiytyi ymmärrettäväksi oppilaille, opettajille ja huoltajille. Arvioinnin olemassa olevat käytänteet avattiin sekä keskeiset kehittämiskohteet tunnistettiin. Arvioinnin kehittämisen tulevat toimenpiteet määriteltiin. Opetussuunnitelman tiivistys avattiin visuaalisesti. Työn käynnistämä muutos vahvistaa pedagogista laatua ja läpinäkyvyyttä teatteritaiteen opetuksessa. Toimintatutkimuksellinen ajattelu säilyy teatteritaiteen opetuksen kehittämisessä myös jatkossa. Nyt aloitettuja muutoksia havainnoidaan ja reflektoidaan ja toimintaa kehitetään edelleen.
Kehittämistyön viitekehyksenä toimi taiteen perusopetus. Työn taustalla vaikuttavat taiteen perusopetuksen laki, opetussuunnitelmat, Oulun taidekoulun arvot, oppilaitoksen toimintakulttuuri, oppimiskäsitys, sekä taidepedagogiikka erityispiirteineen. Menetelmällisesti kehittämistyö hyödynsi toimintatutkimuksen lähestymistapoja.
Kehittämistyön aikana toteutettiin kaksi yhteistoiminnallista kehittämistyöpajaa Oulun taidekoulun teatteritaiteen opettajien kesken. Työpajoissa sanoitettiin teatteritaiteen ydintaitoja ja pyrittiin löytämään paras ikä sekä opintopolun vaihe tietyn taidon omaksumiselle. Ensimmäisessä työpajassa asetettiin teatteritaiteen opetukselle vuosikohtaiset päätavoitteet. Toisessa työpajassa keskityttiin kartoittamaan ja jakamaan nykyisiä arvioinnin käytänteitä sekä kartoittamaan keskeisiä kehittämisen tarpeita. Arvioinnin tueksi ideoitiin uusia käytännön työkaluja sekä toiminnallisia työtapoja.
Työn tuloksena asetettiin teatteritaiteen opetukselle vuosikohtaiset päätavoitteet sekä määriteltiin, millaisten esitysprosessien kautta tavoitteita kohti pyritään. Opintopolun etenevyys selkiytyi ymmärrettäväksi oppilaille, opettajille ja huoltajille. Arvioinnin olemassa olevat käytänteet avattiin sekä keskeiset kehittämiskohteet tunnistettiin. Arvioinnin kehittämisen tulevat toimenpiteet määriteltiin. Opetussuunnitelman tiivistys avattiin visuaalisesti. Työn käynnistämä muutos vahvistaa pedagogista laatua ja läpinäkyvyyttä teatteritaiteen opetuksessa. Toimintatutkimuksellinen ajattelu säilyy teatteritaiteen opetuksen kehittämisessä myös jatkossa. Nyt aloitettuja muutoksia havainnoidaan ja reflektoidaan ja toimintaa kehitetään edelleen.