Digitaalisen palvelualustan kehittäminen liikunta-alalle : liiketoimintaa alustaliiketoiminnan periaatteita hyödyntäen
Karhu, Anne (2021)
Karhu, Anne
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan kehittäminen alustaliiketoiminnan periaatteita hyödyntäen. Tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen palvelualusta liikunta-alalle. Pyrkimyksenä oli saavuttaa käytännöllinen ratkaisu, joka mahdollistaisi palveluiden myynnin verkossa ja digitaalisten tuotteiden kuten verkkokurssien ja -valmennusten tuottamisen. Ratkaisulla tavoitellaan myös toisten yritysten, muiden palveluntuottajien, liiketoiminnan kehittämisen mahdollistamista verkkomyynnin ja digituotteiden osalta. Opinnäytetyön tekijä on toimeksiantajayrityksen perustaja ja tuottaa myös itse liikuntapalveluita.
Tietoperusta muodostui liikunta-alan toimintaympäristön, kuluttajakäyttäytymisen ja digitaalisten palveluiden käytön kuvauksesta. Lisäksi tarkasteltiin alustaliiketoiminnan rakentamista.
Opinnäytetyön tuotos, digitaalinen palvelualusta, kehitettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen. Se toteutettiin WordPress-järjestelmällä. Palvelualusta käsittää markkinapaikan, jossa kohtautetaan liikunta-alan palveluntuottajia ja kuluttajia. Markkinapaikkaratkaisu mahdollistaa palveluiden myynnin ja maksunvälityksen verkossa. Palvelualusta tarjoaa myös työkalut digitaalisten tuotteiden tuottamiseksi. Alustan chat-palvelun avulla mahdollistetaan välitön asiakaspalvelu.
Tuotos vietiin käytäntöön ja se on ollut toiminnassa. Palvelualustan avulla toimeksiantajayritys on tuottanut digitaalisia palveluita. Alustayrityksen toimiessa itse tuottajan roolissa, auttaa se alustan sisämarkkinan luonnissa. Kehittämishaasteena jatkossa on massojen tavoittaminen, käyttäjien saanti alustalle. Alustaa on mahdollista skaalata eri toimialoille ja digitaalisuuden vuoksi laajeneminen kansainvälisesti on mahdollista.
Tietoperusta muodostui liikunta-alan toimintaympäristön, kuluttajakäyttäytymisen ja digitaalisten palveluiden käytön kuvauksesta. Lisäksi tarkasteltiin alustaliiketoiminnan rakentamista.
Opinnäytetyön tuotos, digitaalinen palvelualusta, kehitettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa hyödyntäen. Se toteutettiin WordPress-järjestelmällä. Palvelualusta käsittää markkinapaikan, jossa kohtautetaan liikunta-alan palveluntuottajia ja kuluttajia. Markkinapaikkaratkaisu mahdollistaa palveluiden myynnin ja maksunvälityksen verkossa. Palvelualusta tarjoaa myös työkalut digitaalisten tuotteiden tuottamiseksi. Alustan chat-palvelun avulla mahdollistetaan välitön asiakaspalvelu.
Tuotos vietiin käytäntöön ja se on ollut toiminnassa. Palvelualustan avulla toimeksiantajayritys on tuottanut digitaalisia palveluita. Alustayrityksen toimiessa itse tuottajan roolissa, auttaa se alustan sisämarkkinan luonnissa. Kehittämishaasteena jatkossa on massojen tavoittaminen, käyttäjien saanti alustalle. Alustaa on mahdollista skaalata eri toimialoille ja digitaalisuuden vuoksi laajeneminen kansainvälisesti on mahdollista.