Koulukiusaaminen 4.-6.-luokkalaisten keskuudessa
Keko, Sanna (2021)
Keko, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten koulukiusaaminen ilmenee 4.-6.-luokkalaisten keskuudessa ja miten oppilaiden mielestä koulukiusaamista voitaisiin ehkäistä.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tutkittua siitä, millaista koulukiusaamista alakouluissa koetaan ja miten oppilaiden näkökulmasta katsottuna kiusaamista ehkäistäisiin.
Tutkimuksessa käytettiin avointa kyselylomaketta ja tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui 51 oppilasta luokilta 4. –6. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokevat alakoulussa eniten sanallista ja sanatonta kiusaamista, kuten ivailua tai selän takana pahan puhumista. Kiusaaminen on käsitteenä kuitenkin subjektiivinen. Oppilaat mieltävät koulukiusaamisen ehkäisemisessä tärkeäksi opettajalähtöisen ryhmäyttämisen, aktiivisen kiusaamisen vastaisen työn ja suvaitsevaisuuden lisäämisen oppilaiden keskuudessa. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out what school bullying is among 4th – 6th graders and how it could be prevented according to the pupils.
This bachelor’s thesis is a qualitative research. The aim of this bachelor’s thesis was to find out what kind of bullying pupils have experienced in the primary school and how bullying could be prevented in primary schools. An open-ended questionnaire was used in the research and the results were analyzed by inductive content analysis. The research involved 51 pupils in grades 4-6.
According to the research results the most experienced bullying method was verbal and non-verbal school bullying. But it can be said that being bullied was a subjective experience. The pupils think that the most effective way to stop bullying is teacher-directed activities to stop bullying, teamwork between pupils and increasing being tolerant among the children.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tutkittua siitä, millaista koulukiusaamista alakouluissa koetaan ja miten oppilaiden näkökulmasta katsottuna kiusaamista ehkäistäisiin.
Tutkimuksessa käytettiin avointa kyselylomaketta ja tulokset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui 51 oppilasta luokilta 4. –6. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokevat alakoulussa eniten sanallista ja sanatonta kiusaamista, kuten ivailua tai selän takana pahan puhumista. Kiusaaminen on käsitteenä kuitenkin subjektiivinen. Oppilaat mieltävät koulukiusaamisen ehkäisemisessä tärkeäksi opettajalähtöisen ryhmäyttämisen, aktiivisen kiusaamisen vastaisen työn ja suvaitsevaisuuden lisäämisen oppilaiden keskuudessa.
This bachelor’s thesis is a qualitative research. The aim of this bachelor’s thesis was to find out what kind of bullying pupils have experienced in the primary school and how bullying could be prevented in primary schools. An open-ended questionnaire was used in the research and the results were analyzed by inductive content analysis. The research involved 51 pupils in grades 4-6.
According to the research results the most experienced bullying method was verbal and non-verbal school bullying. But it can be said that being bullied was a subjective experience. The pupils think that the most effective way to stop bullying is teacher-directed activities to stop bullying, teamwork between pupils and increasing being tolerant among the children.