Instagramin visuaalisen ilmeen vaikutus asiakkaan ostopäätökseen
Hänninen, Emmi (2021)
Hänninen, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024940
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka yrityksen Instagramin visuaalinen ilme vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Sosiaalinen media on yhä enenevissä määrin tärkeä osa yritysten digitaalista läsnäoloa ja entistä merkityksellisempi myös asiakkaalle. Asiakkaat haluavat olla yritykseen yhteydessä nopeasti ja helposti. Heille on merkityksellistä, että yritykset ovat siellä, missä hekin. Visuaalinen ilme luo luottamusta yritykseen ja luo brändin lisäarvon asiakkaalle.
Tutkimuksessa keskityttiin maksetun mainonnan visuaalisuuden vaikutukseen alle 35-vuotiaiden ostopäätökseen. Vastaukset kerättiin jakamalla linkkiä verkossa täytettävään kyselyyn sosiaalisen median alustoilla. Alustoiksi valikoitui Whatsapp, Instagram, Facebook ja LinkedIn. Kyselyyn osallistui 142 vastaajaa, joista 138 vastaajaa käytti Instagramia ja he pääsivät vastaamaan Instagramia koskeviin kysymyksiin. Tulosten tarkasteluissa käytettiin ristiintaulukointia, mediaania ja keskiarvoa.
Tutkimuksen perusteella yritysten Instagramin visuaalinen ilme on vastaajille tärkeä. Visuaalisessa ilmeessä tärkeää ovat kuvat sekä julkaisujen kokonaisselkeys. Vaatteet olivat yleisin ostettu tuote Instagramin mainosten perusteella. Lisäksi erilaiset palvelut nousivat tutkimuksessa esille ostettuina tuotteina. Visuaalisella ilmeellä pystytään luomaan ammattimainen ja luotettava kuva yrityksestä. Tutkimuksessa tutkittiin maksetun mainonnan vaikutusta ostopäätökseen, joten jatkossa voitaisiin tutkia lisää orgaanisten julkaisujen vaikutusta sekä videoiden vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen. Tutkimuksessa ei myöskään keskitytty julkaisun yhteyteen kirjoitettuun tekstiin, joten sen merkitystä voidaan jatkossa selvittää.
Tutkimuksessa keskityttiin maksetun mainonnan visuaalisuuden vaikutukseen alle 35-vuotiaiden ostopäätökseen. Vastaukset kerättiin jakamalla linkkiä verkossa täytettävään kyselyyn sosiaalisen median alustoilla. Alustoiksi valikoitui Whatsapp, Instagram, Facebook ja LinkedIn. Kyselyyn osallistui 142 vastaajaa, joista 138 vastaajaa käytti Instagramia ja he pääsivät vastaamaan Instagramia koskeviin kysymyksiin. Tulosten tarkasteluissa käytettiin ristiintaulukointia, mediaania ja keskiarvoa.
Tutkimuksen perusteella yritysten Instagramin visuaalinen ilme on vastaajille tärkeä. Visuaalisessa ilmeessä tärkeää ovat kuvat sekä julkaisujen kokonaisselkeys. Vaatteet olivat yleisin ostettu tuote Instagramin mainosten perusteella. Lisäksi erilaiset palvelut nousivat tutkimuksessa esille ostettuina tuotteina. Visuaalisella ilmeellä pystytään luomaan ammattimainen ja luotettava kuva yrityksestä. Tutkimuksessa tutkittiin maksetun mainonnan vaikutusta ostopäätökseen, joten jatkossa voitaisiin tutkia lisää orgaanisten julkaisujen vaikutusta sekä videoiden vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen. Tutkimuksessa ei myöskään keskitytty julkaisun yhteyteen kirjoitettuun tekstiin, joten sen merkitystä voidaan jatkossa selvittää.