Kirkon palvelukeskuksen prosessien kuvaaminen
Mustonen, Linnea (2021)
Mustonen, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli työn toimeksiantajana toimivan Kirkon palvelukeskuksen myynti- ja ostolaskuprosessien kuvaaminen sekä esittää näihin prosesseihin liittyvien kehitysehdotuksia. Toimeksiantajan prosessikuvaukset eivät olleet ajantasaisia, koska niitä ei ollut päivitetty prosesseissa tapahtuneiden muutosten jälkeen. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle sellaiset prosessikaaviot, joita he voivat hyödyntää haluamallaan tavalla ja päivittää prosessien muuttuessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään organisaation prosesseja, prosessijohtamista sekä prosessien kehittämistä ja kuvaamista, joiden jälkeen perehdytään taloushallinnon kehitykseen ja taloushallinnon prosesseihin. Työn tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä toimi teemahaastattelut. Niissä haastateltiin toimeksiantajan työntekijöitä. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistolähtöisessä analyysissä tutkimuksen aineisto pelkistetään, jonka jälkeen seuraa aineiston ryhmittely. Analyysin viimeisenä vaiheena on aineiston käsitteellistäminen.
Analysoidun aineiston pohjalta muodostettiin alustavat prosessikaaviot. Kaavioiden luontiin käytettiin Miro-valkotaulutyökalua. Haastateltavana olleet työntekijät tarkastivat prosessikaavioiden oikeellisuuden ja antoivat korjausehdotuksia. Tämän jälkeen luotiin lopulliset prosessikaaviot. Prosessikaaviot kuvaavat myynti- ja ostolaskuprosessien tehtävien eri työvaiheita ja niiden tekijöitä.
Johtopäätöksenä on se, että toimeksiantajan myynti- ja ostolaskuprosessi toimivat hyvin, eikä niihin ole tällä hetkellä tarvetta tehdä mitään suuria muutoksia. Niistä on saatu useita työntekijöiden tehtäviä pois automatiikkaa hyödyntämällä. Työssä esitettävät kehitysehdotukset nousivat esiin haastatteluiden sekä prosessikaavioiden luonnin aikana. Erilaisia kehitysehdotuksia nousi esiin yhteensä neljä kappaletta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään organisaation prosesseja, prosessijohtamista sekä prosessien kehittämistä ja kuvaamista, joiden jälkeen perehdytään taloushallinnon kehitykseen ja taloushallinnon prosesseihin. Työn tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä toimi teemahaastattelut. Niissä haastateltiin toimeksiantajan työntekijöitä. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistolähtöisessä analyysissä tutkimuksen aineisto pelkistetään, jonka jälkeen seuraa aineiston ryhmittely. Analyysin viimeisenä vaiheena on aineiston käsitteellistäminen.
Analysoidun aineiston pohjalta muodostettiin alustavat prosessikaaviot. Kaavioiden luontiin käytettiin Miro-valkotaulutyökalua. Haastateltavana olleet työntekijät tarkastivat prosessikaavioiden oikeellisuuden ja antoivat korjausehdotuksia. Tämän jälkeen luotiin lopulliset prosessikaaviot. Prosessikaaviot kuvaavat myynti- ja ostolaskuprosessien tehtävien eri työvaiheita ja niiden tekijöitä.
Johtopäätöksenä on se, että toimeksiantajan myynti- ja ostolaskuprosessi toimivat hyvin, eikä niihin ole tällä hetkellä tarvetta tehdä mitään suuria muutoksia. Niistä on saatu useita työntekijöiden tehtäviä pois automatiikkaa hyödyntämällä. Työssä esitettävät kehitysehdotukset nousivat esiin haastatteluiden sekä prosessikaavioiden luonnin aikana. Erilaisia kehitysehdotuksia nousi esiin yhteensä neljä kappaletta.