Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Mun korvat tais jäädä pullataikinaan…” : Monikulttuurisuuskasvatusta elämyspedagogisin keinoin 4 – 5-vuotiaille

Lepola, Niina; Kettunen, Tiia (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
kettunen tiia_lepola niina.pdf (775.7Kt)
Lataukset: 


Lepola, Niina
Kettunen, Tiia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318100
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa monikulttuurisuuskasvatusta elämyspedagogisin keinoin 4–5-vuotiaille lapsille. Yhteistyökumppaninamme toimi yksityinen päiväkoti Oulusta. Keväällä 2012 toteutimme opinnäytetyömme toimintaosuuden, jota kutsuimme elämysmatkaksi. Elämysmatkan tavoitteena oli kokemuksellisin keinoin lisätä lasten kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan.

Elämysmatkamme sisälsi viisi toimintakertaa, joista neljä ensimmäistä olivat 1–2 tunnin mittaisia ja viimeinen koko hoitopäivän mittainen. Toimintakertojen osatavoitteet pohjautuivat monikulttuurisuuskasvatuksen päämääriin. Toiminnan sisältö perustui elämyspedagogiikkaan. Jokaisella toimintakerralla käytimme erilaisia elämyspedagogisia menetelmiä. Toiminnan suunnittelu ja toteutus perustuivat varhaiskasvatussuunnitelmaan ja teoriatietoon elämyspedagogiikasta, monikulttuurisuuskasvatuksesta sekä lasten kasvusta ja kehityksestä.

Palautteen ja omien havaintojemme mukaan elämyspedagogiset menetelmät soveltuvat monikulttuurisuuskasvatuksen toteutukseen 4–5-vuotiaille lapsille ja myös ryhmille, joissa on kehitystasoltaan erilaisia lapsia. Aktiivisina toimijoina lapset oppivat asioita monipuolisesti, ja elämyspedagogiikka mahdollistaa oppimisen eri aistien avulla. Monikulttuurisuuskasvatus vastaa ajankohtaisiin haasteisiin ja sen sisältö ja tavoitteet soveltuvat varhaiskasvatuksessa käytettäviksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste