Hävikkiviikko tapahtuman suunnittelu ja toteutus
Kananen, Leena; Kekkonen, Roni (2021)
Kananen, Leena
Kekkonen, Roni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025116
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kuopion kaupungin kanssa. Kuopion kaupunki toimi myös
toimeksiantajanamme ja heiltä saimme tehtäväksemme suunnitella ja toteuttaa Hävikkitempaus-projektin.
Kohdeyleisönä meillä oli ennalta valikoidut kuopiolaiset alakoulut, joissa hävikkitempaus toteutettiin.
Projektin tavoitteena oli tuoda tietoisuuteen alakoulujen oppilaille hävikkiviikon tarkoitusta ja saada heitä
tiedostamaan ja havannoimaan muun muassa omaa käyttäytymistään ruokahävikin suhteen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Projektiluontoisesti lähdimme suunnittelemaan hävikkiviik koa varten sopivaa materiaalia sekä ohjelmaa. Tasaisin väliajoin, meillä oli tapaamisia projektin opettajaoh jaajien kanssa sekä toisinaan myös muita toimijoita (Kuopion kaupunki) oli paikalla ja yhdessä heidän kans saan saimme päätettyä hävikkitempauksen ohjelman ja sen mitä ohjelma pitäisi sisällään.
Saadun palautteen perusteella toteuttamaamme tempausta pidettiin hyödyllisenä oppilaiden sekä koulun
henkilöstön mielestä. Oppilailta, jotka osallistuivat luokissa pidettyyn infotilaisuuteen ruokahävikistä, heiltä
keräämämme palaute oli suurimmalta osin positiivista. Apunamme olleiden toisen vuosikurssin
restonomiopiskelijoiden antama palaute oli kriittisempää, he olisivat toivoneet parempaa ohjausta päivän
toteutusta varten sekä olisivat halunneet materiaalin olevan vielä enemmän alakouluikäisille suunnattua.
Tapahtumaa pidettiin kuitenkin hyödyllisenä, opettavaisena sekä mukavana vaihteluna normaalille
koulutyölle. Saadun datan perusteella voidaan siis sanoa, että tavoitteemme tiedottaa ja opettaa
hävikkiruuasta ja sen vaikutuksista oli onnistunut. Mikäli toteuttamamme työn vaikutuksia oltaisiin haluttu
seurata jatkossa, koulun ruokaloissa olisi voitu käydä tiedustelemassa tuotettua hävikkiä esim. vuosittain
tarkasteltuna.
toimeksiantajanamme ja heiltä saimme tehtäväksemme suunnitella ja toteuttaa Hävikkitempaus-projektin.
Kohdeyleisönä meillä oli ennalta valikoidut kuopiolaiset alakoulut, joissa hävikkitempaus toteutettiin.
Projektin tavoitteena oli tuoda tietoisuuteen alakoulujen oppilaille hävikkiviikon tarkoitusta ja saada heitä
tiedostamaan ja havannoimaan muun muassa omaa käyttäytymistään ruokahävikin suhteen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Projektiluontoisesti lähdimme suunnittelemaan hävikkiviik koa varten sopivaa materiaalia sekä ohjelmaa. Tasaisin väliajoin, meillä oli tapaamisia projektin opettajaoh jaajien kanssa sekä toisinaan myös muita toimijoita (Kuopion kaupunki) oli paikalla ja yhdessä heidän kans saan saimme päätettyä hävikkitempauksen ohjelman ja sen mitä ohjelma pitäisi sisällään.
Saadun palautteen perusteella toteuttamaamme tempausta pidettiin hyödyllisenä oppilaiden sekä koulun
henkilöstön mielestä. Oppilailta, jotka osallistuivat luokissa pidettyyn infotilaisuuteen ruokahävikistä, heiltä
keräämämme palaute oli suurimmalta osin positiivista. Apunamme olleiden toisen vuosikurssin
restonomiopiskelijoiden antama palaute oli kriittisempää, he olisivat toivoneet parempaa ohjausta päivän
toteutusta varten sekä olisivat halunneet materiaalin olevan vielä enemmän alakouluikäisille suunnattua.
Tapahtumaa pidettiin kuitenkin hyödyllisenä, opettavaisena sekä mukavana vaihteluna normaalille
koulutyölle. Saadun datan perusteella voidaan siis sanoa, että tavoitteemme tiedottaa ja opettaa
hävikkiruuasta ja sen vaikutuksista oli onnistunut. Mikäli toteuttamamme työn vaikutuksia oltaisiin haluttu
seurata jatkossa, koulun ruokaloissa olisi voitu käydä tiedustelemassa tuotettua hävikkiä esim. vuosittain
tarkasteltuna.