Laadukas kuluttaminen : Kotimaisen yrityksen merkitys laadukkaan kuluttamisen ohjaamisessa palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen
Rytkönen, Outi; Pynnönen, Sanna (2021)
Rytkönen, Outi
Pynnönen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025107
Tiivistelmä
Maapallon kantokyky on äärirajoilla ja suomalaiset ovat osaltaan kuluttamassa luonnonvaroja globaalia keskiarvoa nopeammin. Vastuullisuutta valintojen kautta tarvitaan niin kuluttajien kuin kotimaisten yritystenkin puolelta. Tietoa kuluttamisesta ja sen vaikutuksista on paljon, mutta se ei ole vielä kauttaaltaan laadukkaalla tasolla. Kotimaisten yritysten mahdollisuus vaikuttaa kulutustottumusten muutokseen ja laadullistamiseen suomalaisille nähdään yhdeksi potentiaaliseksi vaihtoehdoksi.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli syventää tietoa kotimaisen pk-yrityksen vaikutuksista kuluttajien ohjaamisessa kestävämpiin ja laadukkaampiin kulutusvalintoihin ja niiden syiden ymmärrystä, sekä hyödyntää kerättyä tietoa palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen yhteistyöyrityksen tulevaisuuden palvelukonseptin kehittämisessä.
Opinnäytetyössä rakennettiin teoreettinen ymmärrys kuluttajien valintoihin vaikuttavista tekijöistä ja yritysten mahdollisuuksista olla omalta osaltaan mukana tulevaisuuden muotoutumisessa. Kehittämistyön prosessi soveltaa laajalti palvelumuotoilun menetelmiä, joiden kautta esiin nousseiden merkityksellisten asioiden vastuullisen kuluttamisen kentässä hyödynnettiin tulevaisuuden palvelukonseptin kehittämisen lähtökohtina. Opinnäytetyön kehittämistavoitteisiin pystyttiin vastaamaan ja lopputuloksena syntyi yhteiskehittämisen avulla organisoitu tulevaisuuden tarpeita palveleva konsepti niin kuluttajan kuin yhteistyöyrityksenkin näkökulmasta.
Lopputulosten pohjalta voidaan sanoa, että palvelumuotoilullisessa kehittämistyössä käytettyä prosessia, menetelmiä ja työkaluja on suositeltavaa hyödyntää kotimaisten pk-yritysten toimintamallien kehittämisessä sekä laadukkaaseen kuluttamiseen ohjaamisessa. Arvopohjaisen laadukkaan kuluttamisen ohjaamisen suunnittelussa on tärkeää varata riittävästi aikaa käyttäjäryhmien lähtötilanteen ymmärtämiseen sekä yritysten toimintamallien kotouttamiseen työyhteisöissä.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli syventää tietoa kotimaisen pk-yrityksen vaikutuksista kuluttajien ohjaamisessa kestävämpiin ja laadukkaampiin kulutusvalintoihin ja niiden syiden ymmärrystä, sekä hyödyntää kerättyä tietoa palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen yhteistyöyrityksen tulevaisuuden palvelukonseptin kehittämisessä.
Opinnäytetyössä rakennettiin teoreettinen ymmärrys kuluttajien valintoihin vaikuttavista tekijöistä ja yritysten mahdollisuuksista olla omalta osaltaan mukana tulevaisuuden muotoutumisessa. Kehittämistyön prosessi soveltaa laajalti palvelumuotoilun menetelmiä, joiden kautta esiin nousseiden merkityksellisten asioiden vastuullisen kuluttamisen kentässä hyödynnettiin tulevaisuuden palvelukonseptin kehittämisen lähtökohtina. Opinnäytetyön kehittämistavoitteisiin pystyttiin vastaamaan ja lopputuloksena syntyi yhteiskehittämisen avulla organisoitu tulevaisuuden tarpeita palveleva konsepti niin kuluttajan kuin yhteistyöyrityksenkin näkökulmasta.
Lopputulosten pohjalta voidaan sanoa, että palvelumuotoilullisessa kehittämistyössä käytettyä prosessia, menetelmiä ja työkaluja on suositeltavaa hyödyntää kotimaisten pk-yritysten toimintamallien kehittämisessä sekä laadukkaaseen kuluttamiseen ohjaamisessa. Arvopohjaisen laadukkaan kuluttamisen ohjaamisen suunnittelussa on tärkeää varata riittävästi aikaa käyttäjäryhmien lähtötilanteen ymmärtämiseen sekä yritysten toimintamallien kotouttamiseen työyhteisöissä.