Rakenteisen dokumentaation käyttöönoton kehittäminen
Ryhänen, Jukka (2021)
Ryhänen, Jukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225364
Tiivistelmä
Etteplan tarjoaa asiakkailleen muun muassa seuraavanlaisia palveluita: teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisuja, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuja sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuja. Yrityksen tärkeimpiä asiakkaita ovat globaalit valmistavan teollisuuden yritykset. Etteplanin palvelut parantavat kilpailukykyä tuotteiden koko elinkaaren ajan asiakkaiden erilaisissa tuotteissa, palveluissa ja suunnitteluprosesseissa.
Tässä opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta, jonka avulla tutkitaan Etteplanin teknisen dokumentaatioprosessin ylätason mallin soveltuvuutta rakenteisen dokumentaation käyttöönottoon.
Tutkimuksen avulla saadaan lisäksi parempi ymmärrys rakenteisen dokumentaation käyttöönottoprosessista yksittäisessä tapauksessa, josta saatuja kokemuksia dokumentaatioalan ammattilaiset voivat hyödyntää omissa projekteissaan ja koulutuksissaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi rakenteisen dokumentaation perusteita. Kehittämistyön alussa selvitetään asiakkaan dokumentaatioprosessin lähtötilanne vertaamalla sitä informaatioprosessin kypsyysmalliin ja esitellään kehitysmahdollisuudet Etteplanin tarjoamilla menetelmillä.
Projektinhallintaan perehdytään ISO 21500:2012 Ohjeita projektinhallinnasta -standardin avulla ja verrataan sitä jo olemassa oleviin Etteplanin prosesseihin. Tämän jälkeen kuvataan asiakkaalle tehty rakenteisen dokumentaation käyttöönotto, johon Etteplanin prosesseja voidaan peilata. Näitä osiota tutkimalla ja yhteen soveltamalla voidaan löytää mahdollisia kehityskohteita rakenteisen dokumentaation käyttöönottoon.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysideoita ja jatkotutkimusaiheita Etteplanin tekniseen dokumentaatioprosessiin sekä asiakkaan tekniseen dokumentaatioon ja sen parantamiseen. Etteplan offers the following services to its customers: industrial equipment and plant design solutions, software and embedded system solutions as well as technical documentation solutions. The company's most important customers are global manufacturing companies. Etteplan's services improve competitiveness throughout the product life cycle in customers' various products, services, and design processes.
In this thesis, a case study is used as a research method to study the suitability of the top-level model of Etteplan's technical documentation process for the implementation of structured documentation.
The study provides a better understanding of the process of implementing structured documentation in an individual case. Documentation professionals can utilize these results in their own structured documentation implementing projects and for their educational purposes.
The theoretical part reviews the basics of structured documentation. At the beginning of the development work, the initial situation of the customer's documentation process is determined by comparing it with the information process maturity model, and development opportunities are presented using the methods offered by Etteplan.
Project management is introduced using the ISO 21500:2012 Guidelines for Project Management standard and it is compared to existing Etteplan processes. This is followed by a description of the implementation of structured documentation for the customer, in which the Etteplan processes can be compared. Furthermore, by studying and applying these sections together, possible areas for development for the implementation of structured documentation can be elicited.
In conclusion, as a result of this thesis, development ideas and further research topics were created for Etteplan's technical documentation process and for the customer's technical documentation and how to improve it.
Tässä opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta, jonka avulla tutkitaan Etteplanin teknisen dokumentaatioprosessin ylätason mallin soveltuvuutta rakenteisen dokumentaation käyttöönottoon.
Tutkimuksen avulla saadaan lisäksi parempi ymmärrys rakenteisen dokumentaation käyttöönottoprosessista yksittäisessä tapauksessa, josta saatuja kokemuksia dokumentaatioalan ammattilaiset voivat hyödyntää omissa projekteissaan ja koulutuksissaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi rakenteisen dokumentaation perusteita. Kehittämistyön alussa selvitetään asiakkaan dokumentaatioprosessin lähtötilanne vertaamalla sitä informaatioprosessin kypsyysmalliin ja esitellään kehitysmahdollisuudet Etteplanin tarjoamilla menetelmillä.
Projektinhallintaan perehdytään ISO 21500:2012 Ohjeita projektinhallinnasta -standardin avulla ja verrataan sitä jo olemassa oleviin Etteplanin prosesseihin. Tämän jälkeen kuvataan asiakkaalle tehty rakenteisen dokumentaation käyttöönotto, johon Etteplanin prosesseja voidaan peilata. Näitä osiota tutkimalla ja yhteen soveltamalla voidaan löytää mahdollisia kehityskohteita rakenteisen dokumentaation käyttöönottoon.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysideoita ja jatkotutkimusaiheita Etteplanin tekniseen dokumentaatioprosessiin sekä asiakkaan tekniseen dokumentaatioon ja sen parantamiseen.
In this thesis, a case study is used as a research method to study the suitability of the top-level model of Etteplan's technical documentation process for the implementation of structured documentation.
The study provides a better understanding of the process of implementing structured documentation in an individual case. Documentation professionals can utilize these results in their own structured documentation implementing projects and for their educational purposes.
The theoretical part reviews the basics of structured documentation. At the beginning of the development work, the initial situation of the customer's documentation process is determined by comparing it with the information process maturity model, and development opportunities are presented using the methods offered by Etteplan.
Project management is introduced using the ISO 21500:2012 Guidelines for Project Management standard and it is compared to existing Etteplan processes. This is followed by a description of the implementation of structured documentation for the customer, in which the Etteplan processes can be compared. Furthermore, by studying and applying these sections together, possible areas for development for the implementation of structured documentation can be elicited.
In conclusion, as a result of this thesis, development ideas and further research topics were created for Etteplan's technical documentation process and for the customer's technical documentation and how to improve it.