Kulutuskäyttäytyminen verkkokaupoissa koronapandemian aikana
Aikio, Johanna (2021)
Aikio, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja selvittää tutkimuksien avulla kulutuskäyttäytymisen muutoksia koronapandemian aikana. Kulutuskäyttäytymisen lisäksi selvitin tutkimuksien avulla verkkokauppojen suosituimpia tuotteita ja palveluita koronapandemian aikana. Käytin hyödyksi seuraavia tutkimuskysymyksiä: kuinka koronapandemia on vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen verkkokaupoissa? Miten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut verkkokaupoissa? Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet muutokseen kuluttajakäyttäytymisessä? Mitkä tuotteet ja palvelut menestyivät parhaiten verkkokaupoissa koronapandemian aikana?
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi yksityisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyvät tekijät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrkimyksenä oli syventää teoriatietoja kuluttajan ostokäyttäytymisestä sekä raportoida ja analysoida kolmea aiemmin tehtyä tutkimuksia koronapandemian aikana.
Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttaa sisäisten ja ulkoisten tekijöiden lisäksi ympäristöstä tulevat markkinoinnilliset tekijät. Ostoprosessissa kuluttaja etsii vaihtoehtoja tarpeensa täyttämiseksi, minkä jälkeen hän tarvitsee motiivin ostopäätöksen tekemiseksi. Kolmen tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena huomasin verkkokauppojen lisääntyneen huomattavasti koronapandemian aikana. Kuluttajilla pandemian aikana on syntynyt vahva luottamus suomalaisiin verkkokauppoihin, minkä vuoksi myös verkko-ostoksia tehdään tiheämmin ja isommilla rahasummilla. Suosituimpina tuotteina korona-aikana lisääntyivät toimistotarvikkeet ja -laitteet sekä ruoan verkkokauppatilaukset. Palveluista eniten meni koronavuonna suoratoistopalveluita ja kuukausitilauksina tilattavia palveluita. Myös rahapelit ja vedonlyöntipalvelut lisääntyivät koronapandemian takia. Opinnäytetyöstäni voivat hyötyä verkkokaupan työntekijät sekä asiakkaat, verkkokaupan perustajat ja sähköisestä kaupankäynnistä kiinnostuneet.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimi yksityisen kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyvät tekijät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrkimyksenä oli syventää teoriatietoja kuluttajan ostokäyttäytymisestä sekä raportoida ja analysoida kolmea aiemmin tehtyä tutkimuksia koronapandemian aikana.
Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttaa sisäisten ja ulkoisten tekijöiden lisäksi ympäristöstä tulevat markkinoinnilliset tekijät. Ostoprosessissa kuluttaja etsii vaihtoehtoja tarpeensa täyttämiseksi, minkä jälkeen hän tarvitsee motiivin ostopäätöksen tekemiseksi. Kolmen tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena huomasin verkkokauppojen lisääntyneen huomattavasti koronapandemian aikana. Kuluttajilla pandemian aikana on syntynyt vahva luottamus suomalaisiin verkkokauppoihin, minkä vuoksi myös verkko-ostoksia tehdään tiheämmin ja isommilla rahasummilla. Suosituimpina tuotteina korona-aikana lisääntyivät toimistotarvikkeet ja -laitteet sekä ruoan verkkokauppatilaukset. Palveluista eniten meni koronavuonna suoratoistopalveluita ja kuukausitilauksina tilattavia palveluita. Myös rahapelit ja vedonlyöntipalvelut lisääntyivät koronapandemian takia. Opinnäytetyöstäni voivat hyötyä verkkokaupan työntekijät sekä asiakkaat, verkkokaupan perustajat ja sähköisestä kaupankäynnistä kiinnostuneet.