SFS 6002:n sähkötyöturvallisuuskoulutuksen kehittäminen
Ylipukki, Antti (2021)
Ylipukki, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025179
Tiivistelmä
Sähkö- ja hybridiajoneuvojen yleistyessä autoalan opetuksen kehittäminen tulee ajankohtaiseksi niin yksikkökohtaisesti kuin kansallisellakin tasolla. Opetusmateriaalin kehittämisellä olisi mahdollista toteuttaa opetusta oppimisen kannalta nykyistä yhdenmukaisemmaksi. Sähköturvallisuuskoulutus SFS 6002 on merkityksellinen ajateltaessa työelämän osaamisvaatimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten SFS 6002 -sähköturvallisuuskoulutus on toteutettu Suomessa ja miten sitä olisi mahdollista kehittää. Tutkimusmateriaalin vastauksien saamiseksi haastateltiin 15:tä oppilaitoksen työntekijää vuoden 2021 keväällä ja syksyllä. Haastatellut olivat eri oppilaitoksista, jotka tarjoavat 180 opintopisteen laajuista autoalan perustutkintoon tähtäävää koulutusta. Oppilaitokset kuuluvat Autoalan Keskusliiton luomaan Autoalan pätevöitymisohjelmaan (APO), joka on ammatillinen täydennyskoulutusohjelma. Sen avulla autoalan työntekijät pystyvät kehittämään, ylläpitämään ja vastaamaan tekniikan alati kehittyviin haasteisiin. Tavoitteena oli myös selvittää, miten oppimisvaikeudet oli huomioitu opetuksessa. Oppimisvaikeudet rajattiin opettajan pedagogiseen näkökulmaan ja ne koskivat erityisesti autoalan perustutkinnon suorittamista.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, koska haetaan vastauksia opetuksen toteutukseen, oppimisalustoihin, oppimiseen ja erityisen tuen tarpeisiin liittyviin kysymyksiin. Puhelinhaastattelut olivat tutkimuksen kannalta tehokkain tiedonkeruumenetelmä. Kartoitus osoitti suuria eroja resurssien kohdentamisessa yksiköiden välillä. Henkilöstömitoitus ja taloudellinen tilanne nousivat suurimmiksi eroiksi vastauksissa. Lisäksi opetusvaikeuksien huomiointi oli yllättävän vähäistä, mutta vastaajat kokivat huomioimisen jatkossa aiempaa tärkeämmäksi. Tutkimuksessa esiin nousseet huomiot ovat relevantteja ja linjassa uudistuvan opetussuunnitelman kanssa.
Johtopäätöksinä todettiin lähiopetuksen olevan paras opetusmuoto SFS 6002 -koulutukselle, koska oppimisvaikeuksien huomiointi vuorovaikutussuhteen ansiosta mahdollistuu siinä parhaiten. Hybridiopetusta tullaan jatkossakin hyödyntämään rinnalla. Tulosten perusteella OSAO Muhoksen sähkö- ja hybridiajoneuvojen koulutusmateriaalia ja autoalan koulutusta on mahdollista kehittää uudelle tasolle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten SFS 6002 -sähköturvallisuuskoulutus on toteutettu Suomessa ja miten sitä olisi mahdollista kehittää. Tutkimusmateriaalin vastauksien saamiseksi haastateltiin 15:tä oppilaitoksen työntekijää vuoden 2021 keväällä ja syksyllä. Haastatellut olivat eri oppilaitoksista, jotka tarjoavat 180 opintopisteen laajuista autoalan perustutkintoon tähtäävää koulutusta. Oppilaitokset kuuluvat Autoalan Keskusliiton luomaan Autoalan pätevöitymisohjelmaan (APO), joka on ammatillinen täydennyskoulutusohjelma. Sen avulla autoalan työntekijät pystyvät kehittämään, ylläpitämään ja vastaamaan tekniikan alati kehittyviin haasteisiin. Tavoitteena oli myös selvittää, miten oppimisvaikeudet oli huomioitu opetuksessa. Oppimisvaikeudet rajattiin opettajan pedagogiseen näkökulmaan ja ne koskivat erityisesti autoalan perustutkinnon suorittamista.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, koska haetaan vastauksia opetuksen toteutukseen, oppimisalustoihin, oppimiseen ja erityisen tuen tarpeisiin liittyviin kysymyksiin. Puhelinhaastattelut olivat tutkimuksen kannalta tehokkain tiedonkeruumenetelmä. Kartoitus osoitti suuria eroja resurssien kohdentamisessa yksiköiden välillä. Henkilöstömitoitus ja taloudellinen tilanne nousivat suurimmiksi eroiksi vastauksissa. Lisäksi opetusvaikeuksien huomiointi oli yllättävän vähäistä, mutta vastaajat kokivat huomioimisen jatkossa aiempaa tärkeämmäksi. Tutkimuksessa esiin nousseet huomiot ovat relevantteja ja linjassa uudistuvan opetussuunnitelman kanssa.
Johtopäätöksinä todettiin lähiopetuksen olevan paras opetusmuoto SFS 6002 -koulutukselle, koska oppimisvaikeuksien huomiointi vuorovaikutussuhteen ansiosta mahdollistuu siinä parhaiten. Hybridiopetusta tullaan jatkossakin hyödyntämään rinnalla. Tulosten perusteella OSAO Muhoksen sähkö- ja hybridiajoneuvojen koulutusmateriaalia ja autoalan koulutusta on mahdollista kehittää uudelle tasolle.