Vaihtoehtomateriaalien hinnoittelu soitinrakennusmarkkinassa : strategisen hinnoittelumallin ja implementointisuunnitelman luominen
Aatsinki, Kristiina (2021)
Aatsinki, Kristiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125347
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin soitinrakennusalalla toimivalle pk-yritykselle Partones Oy:lle. Yritys on tuomassa markkinoille uusia luonnonkuiduista valmistettuja materiaaleja, jotka tarjoavat vaihtoehtoja soitinrakennusalalla perinteisesti käytetyille puu- ja eläinmateriaaleille, joiden saatavuus on osin heikentynyt.
Työn tavoitteena oli selvittää mitä tulee ottaa huomioon uuden tuotteen hinnoittelussa, kun markkinassa ei ole vielä juurikaan vastaavia tuotteita. Tarkoituksena oli rakentaa hinnoittelumalli, joka perustuu yrityksen strategiaan sekä myytävään arvoon.
Työn lähestymistapana käytettiin tutkimuksellista kehittämistä ja tapaustutkimusta. Teoreettisena viitekehyksenä työssä toimi hinnoittelustrategiat, eettinen kuluttaminen sekä asiakkaan ostokäyttäytyminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoituhaastattelu. Lisäksi hyödynnettiin ennakointimenetelmiä sekä Van Westendorpin hintaherkkyysmallia.
Tulokset osoittivat, että koska soitinrakennusala on murroksessa materiaalien saatavuuden ja laadullisten haasteiden takia, niin tulee hinnoittelussa ottaa huomioon entistä enemmän asiakkaalle tarjottu arvo sekä muuttuneet olosuhteet, ympäristöä huomioivan kulutuksen kasvaminen. Yrityksen on otettava nämä ja materiaalille asetetut ominaisuusvaatimukset huomioon menestyäkseen.
Työn tuloksena koostettiin yrityksen strategiaan sidottu, tarjottavaan arvoon perustuva hinnoittelumalli, jossa huomioitiin sekä myynnin tavoitteet että asiakkaan odotukset. Lisäksi tehtiin implementointisuunnitelma hinnoittelumallin käyttöönotolle, jota yritys voi hyödyntää tuodessaan uusia tuotteita markkinoille.
Mahdollisena jatkotutkimusaiheena on toimeksiantajayrityksen hinnoittelun onnistumisen arviointi ja erilaiset arvontuotantoon liittyvät tutkimusaiheet soitinrakennuskentässä. Vaihtoehtomateriaalien alalle tuomaa muutosta voitaisiin tutkia myös ammattimuusikon näkökulmasta. Voisi tutkia millaisia arvovalintoja he jatkossa tekevät soittimiensa ja niissä käytettyjen materiaalien suhteen.
Työn tavoitteena oli selvittää mitä tulee ottaa huomioon uuden tuotteen hinnoittelussa, kun markkinassa ei ole vielä juurikaan vastaavia tuotteita. Tarkoituksena oli rakentaa hinnoittelumalli, joka perustuu yrityksen strategiaan sekä myytävään arvoon.
Työn lähestymistapana käytettiin tutkimuksellista kehittämistä ja tapaustutkimusta. Teoreettisena viitekehyksenä työssä toimi hinnoittelustrategiat, eettinen kuluttaminen sekä asiakkaan ostokäyttäytyminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoituhaastattelu. Lisäksi hyödynnettiin ennakointimenetelmiä sekä Van Westendorpin hintaherkkyysmallia.
Tulokset osoittivat, että koska soitinrakennusala on murroksessa materiaalien saatavuuden ja laadullisten haasteiden takia, niin tulee hinnoittelussa ottaa huomioon entistä enemmän asiakkaalle tarjottu arvo sekä muuttuneet olosuhteet, ympäristöä huomioivan kulutuksen kasvaminen. Yrityksen on otettava nämä ja materiaalille asetetut ominaisuusvaatimukset huomioon menestyäkseen.
Työn tuloksena koostettiin yrityksen strategiaan sidottu, tarjottavaan arvoon perustuva hinnoittelumalli, jossa huomioitiin sekä myynnin tavoitteet että asiakkaan odotukset. Lisäksi tehtiin implementointisuunnitelma hinnoittelumallin käyttöönotolle, jota yritys voi hyödyntää tuodessaan uusia tuotteita markkinoille.
Mahdollisena jatkotutkimusaiheena on toimeksiantajayrityksen hinnoittelun onnistumisen arviointi ja erilaiset arvontuotantoon liittyvät tutkimusaiheet soitinrakennuskentässä. Vaihtoehtomateriaalien alalle tuomaa muutosta voitaisiin tutkia myös ammattimuusikon näkökulmasta. Voisi tutkia millaisia arvovalintoja he jatkossa tekevät soittimiensa ja niissä käytettyjen materiaalien suhteen.