Sosiaalisen median hyödyntäminen B2C-yrityksen markkinoinnissa
Erkkilä, Juho (2021)
Erkkilä, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kuinka kuluttajamarkkinoilla toimivat yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointitarkoituksessa. Työssä käsiteltiin eri sosiaalisen median kanavia ja niiden sisältöjä sekä sisällön tekemiseen ja julkaisuun liittyviä seikkoja. Näiden lisäksi työhön kuului osana kyselytutkimus sekä havainnointia, joilla molemmilla oli tarkoitus selvittää erilaisten yritysten käytäntöjä, tottumuksia sekä tuloksia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä apututkimuskysymyksinä olivat mitä vaihtoehtoisia sosiaalisen median kanavia kuluttajamarkkinoilla toimivalla yrityksellä on ja kenet sieltä tavoittaa, milloin kotimaisen kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen olisi kannattavinta julkaista sisältöä sosiaalisessa mediassa sekä minkälaista sisältöä kotimaisen kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen tulisi tuottaa, jotta se vetoaisi kohderyhmäänsä.
Kyselytutkimus lähetettiin 26:lle eri toimialojen yritykselle, joilta 8:lta saatiin vastaus määräaikaan mennessä. Tutkimuksessa ilmenevät seikat ovat käsitelty työssä, sekä vertailtu havainnoinnilla saamaani tiedon kanssa. Kyselytutkimuksessa saatiin selville vastanneiden yritysten käyttämät sosiaalisen median kanavat, kanavakohtaisen seuraajamäärän, kuinka monta tykkäystä yritysten julkaisut kullakin kanavalla saavat, kuinka usein yrityksen julkaisevat kullakin kanavalla sekä kuka yrityksessä hoitaa sosiaalisen median julkaisut ja sisällön tekemisen.
Opinnäytetyössä apututkimuskysymyksinä olivat mitä vaihtoehtoisia sosiaalisen median kanavia kuluttajamarkkinoilla toimivalla yrityksellä on ja kenet sieltä tavoittaa, milloin kotimaisen kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen olisi kannattavinta julkaista sisältöä sosiaalisessa mediassa sekä minkälaista sisältöä kotimaisen kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen tulisi tuottaa, jotta se vetoaisi kohderyhmäänsä.
Kyselytutkimus lähetettiin 26:lle eri toimialojen yritykselle, joilta 8:lta saatiin vastaus määräaikaan mennessä. Tutkimuksessa ilmenevät seikat ovat käsitelty työssä, sekä vertailtu havainnoinnilla saamaani tiedon kanssa. Kyselytutkimuksessa saatiin selville vastanneiden yritysten käyttämät sosiaalisen median kanavat, kanavakohtaisen seuraajamäärän, kuinka monta tykkäystä yritysten julkaisut kullakin kanavalla saavat, kuinka usein yrityksen julkaisevat kullakin kanavalla sekä kuka yrityksessä hoitaa sosiaalisen median julkaisut ja sisällön tekemisen.