Suomalaisten pk-yritysten B2B-myynnin digitalisointi
Ritari, Jaakko (2021)
Ritari, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325498
Tiivistelmä
Suomalaiset pk-yritykset elävät murroksessa digitaalisella aikakaudella. Olennaista onkin ymmärtää yritysten nykyhetki ja asiakkaiden muuttuneet tarpeet. Yhä useampi työ on paikkariippumatonta, jonka takia etätyöskentely tulee osaksi myyntityötä ja asiakassuhteiden hallintaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää käytännön tasolla mitä digitalisaatiota miettivän B2B-yrityksen tulisi ottaa huomioon myynnin toimintoja digitalisoidessaan. Teoriaosiossa tarkasteltiin eri digitalisointivaihtoehtoja B2B-myyntiprosessin mukaisesti. Tutkimusosiossa selvitettiin teemahaastattelujen avulla haastateltavien pk-yritysten nykytilanne, siitä minkälaisia myynnin ohjelmistoja käytetään tällä hetkellä. Lisäksi kartoitettiin myynnin ohjelmistojen käyttöönottoon liittyviä pullonkauloja.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, että suomalaisissa pk-yrityksissä on vielä paljon kehitettävää B2B-myynnin digitalisoinnissa. Harva tutkimukseen vastanneista yrityksistä oli automatisoinut koko myyntiprosessiaan, vaan moni yritys oli saattanut automatisoida vain jonkin yksittäisen osa-alueen. Myynnissä tehdään valtavasti hukkatyötä, toimintojen automatisointi säästää aikaa ja rahaa. Myyjien työ ei ole enää välttämättä kasvotusten tapahtuvaa, vaan asiakkaiden kanssa käytävä kommunikointi tapahtuu monikanavaisesti.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin vertailla tarkemmin käytetyimpien myynnin ohjelmistojen eroja ja hyötyjä yrityksille. Lisäksi voitaisiin selvittää digitalisoinnin kokonaiskustannushintaa yritykselle sisältäen henkilöstön kouluttamisen, muutosjohtamisen, prosessimuutosten sekä ohjelmistohankintojen kulut.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää käytännön tasolla mitä digitalisaatiota miettivän B2B-yrityksen tulisi ottaa huomioon myynnin toimintoja digitalisoidessaan. Teoriaosiossa tarkasteltiin eri digitalisointivaihtoehtoja B2B-myyntiprosessin mukaisesti. Tutkimusosiossa selvitettiin teemahaastattelujen avulla haastateltavien pk-yritysten nykytilanne, siitä minkälaisia myynnin ohjelmistoja käytetään tällä hetkellä. Lisäksi kartoitettiin myynnin ohjelmistojen käyttöönottoon liittyviä pullonkauloja.
Tutkimuksen tuloksina todettiin, että suomalaisissa pk-yrityksissä on vielä paljon kehitettävää B2B-myynnin digitalisoinnissa. Harva tutkimukseen vastanneista yrityksistä oli automatisoinut koko myyntiprosessiaan, vaan moni yritys oli saattanut automatisoida vain jonkin yksittäisen osa-alueen. Myynnissä tehdään valtavasti hukkatyötä, toimintojen automatisointi säästää aikaa ja rahaa. Myyjien työ ei ole enää välttämättä kasvotusten tapahtuvaa, vaan asiakkaiden kanssa käytävä kommunikointi tapahtuu monikanavaisesti.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voitaisiin vertailla tarkemmin käytetyimpien myynnin ohjelmistojen eroja ja hyötyjä yrityksille. Lisäksi voitaisiin selvittää digitalisoinnin kokonaiskustannushintaa yritykselle sisältäen henkilöstön kouluttamisen, muutosjohtamisen, prosessimuutosten sekä ohjelmistohankintojen kulut.