Osaamistarpeen kartoitusmenetelmiä autoalan koulutuksen kehittämisen avuksi
Hohtari, Denice; Mäenpää, Teemu (2021)
Hohtari, Denice
Mäenpää, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana oli Vaasan alueella koettu autoalan koulutuksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittämisen tarve. Autoalan koulutuksen järjestäjinä alueella toimivat suomenkielinen Vamia ja ruotsinkielinen Yrkesakademin i Österbotten, joissa molemmissa on mahdollista opiskella sekä perus- että ammattitutkintoa. Opinnäytetyö toimii apuvälineenä työelämän ja koulutuksen jatkuvan kehityksen vaatimuksiin vastaamiseksi.
Työn tavoitteena oli löytää mahdollisia menetelmiä autoalan osaamistarpeen kartoittamiseksi oppilaitosten jatkuvan työelämänyhteistyön avuksi Vamian ja Yrkesakademin alueella menetelmien avulla voitaisiin helpommin päästä käsiksi kehityskohteisiin ja toimia niiden mukaan.
Työ toteutettiin tekemällä ensin kaksi laadullista survey-tutkimusta Vaasan alueen autoalalla työllistyneille ajoneuvoasentajille ja valmistuneita asentajia työllistäneille autoalan yrityksille. Työn keskeisin toteutustapa on kyselyillä kerättyjen tietojen analysointi ja vertaaminen muihin vastaaviin tutkimuksiin, lähteisiin ja asiantuntijatietoihin autoalalta.
Keskeisiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa löydettiin asiakaspalvelu- ja yrittäjyysosaaminen, huoltotyön suoritustaso, sähkötekniikan osaaminen sekä hybridi- ja sähköautotekniikan haasteet. Opinnäytetyön johtopäätöksenä etenkin opettajien työelämäjaksot olisivat hyvä menetelmä kehitystarpeiden kartoittamiseksi. Muita menetelmiä kartoitukseen ja kehittämiseen olivat opettajien verkostoituminen, kartoituksen vuosikello, korjaamotyön esittely opiskelijoille työelämän toimesta, opiskelijan, opettajan ja korjaamon välinen yhteistyö ja autoalan perustutkinnon perusteiden uusiminen.
Opinnäytetyön yhteydessä tutustuttiin useisiin autoalan opetusta koskeviin opinnäyte- ja väitöstutkimuksiin, joita voisi hyödyntää alan opetuksen kehittämisessä laajemminkin. Alan yhteistyön kehittämiseksi pitäisi myös tapahtua enemmän työelämän ja opiskelijoiden näkökulmien kautta.
Työn tavoitteena oli löytää mahdollisia menetelmiä autoalan osaamistarpeen kartoittamiseksi oppilaitosten jatkuvan työelämänyhteistyön avuksi Vamian ja Yrkesakademin alueella menetelmien avulla voitaisiin helpommin päästä käsiksi kehityskohteisiin ja toimia niiden mukaan.
Työ toteutettiin tekemällä ensin kaksi laadullista survey-tutkimusta Vaasan alueen autoalalla työllistyneille ajoneuvoasentajille ja valmistuneita asentajia työllistäneille autoalan yrityksille. Työn keskeisin toteutustapa on kyselyillä kerättyjen tietojen analysointi ja vertaaminen muihin vastaaviin tutkimuksiin, lähteisiin ja asiantuntijatietoihin autoalalta.
Keskeisiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa löydettiin asiakaspalvelu- ja yrittäjyysosaaminen, huoltotyön suoritustaso, sähkötekniikan osaaminen sekä hybridi- ja sähköautotekniikan haasteet. Opinnäytetyön johtopäätöksenä etenkin opettajien työelämäjaksot olisivat hyvä menetelmä kehitystarpeiden kartoittamiseksi. Muita menetelmiä kartoitukseen ja kehittämiseen olivat opettajien verkostoituminen, kartoituksen vuosikello, korjaamotyön esittely opiskelijoille työelämän toimesta, opiskelijan, opettajan ja korjaamon välinen yhteistyö ja autoalan perustutkinnon perusteiden uusiminen.
Opinnäytetyön yhteydessä tutustuttiin useisiin autoalan opetusta koskeviin opinnäyte- ja väitöstutkimuksiin, joita voisi hyödyntää alan opetuksen kehittämisessä laajemminkin. Alan yhteistyön kehittämiseksi pitäisi myös tapahtua enemmän työelämän ja opiskelijoiden näkökulmien kautta.