Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Typografia logosuunnittelussa

Salmela, Nelli (2021)

 
Avaa tiedosto
Typografia logosuunnittelussa (743.1Kt)
Lataukset: 


Salmela, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325597
Tiivistelmä
Tutkielma pureutuu typografian viestinnällisiin ominaisuuksiin logotyypin suunnittelussa. Tarkemmin tavoitteena on tutustua kirjaintyylien ja värien viestintäkeinoihin, joita nykypäivän logosuunnittelussa hyödynnetään. Keskeiset aihepiirit tutkimuskysymyksen kannalta ovat yritysilme, typografia ja värisymboliikka.

Yritysilme on monipuolinen kokonaisuus, joka perustuu yrityksen tai toimijan identiteettiin. Sen yksi keskeisimmistä elementeistä on yritystunnus, joka puolestaan koostuu liikemerkistä ja logotyypistä tai näiden erilaisista yhdistelmistä. Liikemerkin ja logotyypin keskinäistä suhdetta ja yritystunnuksen tavoitteita yritysilmeessä käsitellään tutkielman ensimmäisessä osiossa.

Kirjaintyylit ja värisymboliikka ovat typografian osa-alueita, jotka ovat erityisen merkittävässä asemassa juuri logotyypin suunnittelussa. Näin ollen tietoperusta esittelee typografian osalta sen tavoitteita ja historiaa muun muassa kirjaintyyliluokituksen avulla. Lisäksi tutustutaan artikkeliin, joka käsittelee eri kirjaintyylejä yritysilmeen kontekstissa. Värisymbolisia sääntöjä tarkastellaan sekä yleisestä että kulttuurisidonnaisesta näkökulmasta, ja aihetta sivutaan myös yritysilmekäytössä.

Hyödynnetty aineisto koostuu keskeisiin aiheisiin liittyvistä painetuista lähteistä, ja sitä on täydennetty alan asiantuntijoiden laatimin verkkoartikkelein. Näin tietoperustakokonaisuus on mahdollisimman moninainen ja kattaa useat tulokulmat.

Tietoperustan tarjoamia tietoja täsmennetään tutkimushaastattelun keinoin, ja sen kohteina toimivat graafiset suunnittelijat Heikki Sallinen, Jenni Kuokka ja Tuomas Mujunen. Haastattelujen tulokset syventävät ymmärrystä siitä, minkälaisia lainalaisuuksia ja vapauksia yritystunnuksen suunnitteluprosessiin liittyy ja mihin käytänteet perustuvat. Lisäksi ne tarjoavat konkreettisia esimerkkejä erilaisista toimintamalleista ja näkökulmista keskeisiin teemoihin liittyen.

Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että kirjaintyylit ja värit ovat hyvin merkittäviä viestijöitä logotyypissä ja koko yritystunnuksessa. Vaikka aiheen keskuudessa ilmenee myös paljon tapauskohtaisuutta ja haasteellisuutta, on olemassa tiettyjä lainalaisuuksia, jotka suunnittelijan näkökulmasta on hyödyllistä tiedostaa. Vielä yksityiskohtaisemmin aihetta tutkimalla voitaisiin saada tarkempaa tietoa esimerkiksi yksittäisten kirjaintyylien sisältämistä viesteistä ja niiden välittymisestä kuluttajatasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste