Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamallin kehittäminen osaksi Kiuruveden Varapäreen toimintaa
Kainulainen, Katja Johanna (2021)
Kainulainen, Katja Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425724
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen ja yhteiskehittämisen periaatteiden mukaisesti. Opinnäytetyönä kehitettiin Kiuruveden lukioon suunnattu ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamalli ja käyttäjäopas Kiuruveden Varapäreen toimintaan. Kehittämistyön aikana toteutettiin opiskelijoiden mielenterveyspäivä yhdessä Kiuruveden lukion oppilaskunnan hallituksen ja tutor-opiskelijoiden kanssa sekä toimintamallin otettiin käyttöön syksystä 2021 alkaen. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda toimiva toimintamalli ja rakenteet Varapäreen ja lukion väliseen yhteisyöhön sekä tukea Kiuruveden lukion opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelua.
Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamallin kehittäminen ja suunnittelu aloitettiin tutkimalla Kiuruveden lukion viimeisin Opintokamu-kyselyä ja yhteisillä keskusteluilla Kiuruveden lukion henkilökunnan kanssa keväällä ja syksyllä 2020. Yhteiskehittämisen mukaiset alkukartoitus työpajat järjestettiin tammikuussa 2021 Kiuruveden lukion 1. vuoden opiskelijoille ja lukion henkilökunnalle, jossa kerättiin tietoa mitä toimintamallin olisi hyvä sisältää, mitkä asiat koetaan opiskeluissa haasteellisiksi, minkälainen toimintamallin rakenne olisi hyvä sekä minkälaiset palvelut/yhteistyö voisi tukea opiskeluissa. Alkukartoituksessa saadut tiedot purettiin sisällön analyysissa ja ne koostettiin yhteen. Alkukartoituksen tulokset purettiin lukion rehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa yhteisissä palavereissa keväällä 2021, jonka jälkeen toimintamallin lopullinen rakenne ja sisältö alkoi hahmottumaan. Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamallin rakenteen ja käyttäjän oppaan luomiseen hyödynnettiin alkukartoituksen tietoja kuin myös tutkijan omia havaintoja ja kokemuksia. Syksyllä 2021 toimintamalli otettiin käyttöön ja tätä arvioitiin yhteisten keskustelujen ja reflektion kautta sekä opiskelijoilta saadun palautteen kautta.
Kehittämistyö päättyi viimeisen yhteisen palaverin jälkeen ja toimintamallin käyttäjän oppaan valmistuessa lopulliseen muotoonsa. Kehittämistyön tuotoksista, tiedonkulusta, käyttöönotosta sekä arvioinnista vastasi pääsääntöisesti tutkija ja kehittäjä itse. Kehittämistyön aikana paikkakunnalle luotiin uudenlaista suuntaa ennaltaehkäisevälle mielenterveystyölle. Jatkossa osaksi toimintamallia tulee kehittää toiminnan vaikuttavuutta mittaava kysely. Tulevaisuudessa tätä toimintamallia tullaan jatkokehittämään yläkouluun ja ammattikouluille. Abstract
This thesis was executed with action-based research and cultivated development methods. During the development work a precautionary mental health operating model and a guide for the aforementioned operating model was created as a part of Kiuruveden Varapäre's operation. In view of the target group, the precautionary mental health operating model was created for high school students. The operating model was introduced in the autumn of 2021. A students’ positive mental health-day was executed in co-operation with the high school's tutor-students as well as the students’ union. The goal of the cultivated work was to create a working operating model and a strong bond of co-operation between the school and Varapäre, and also to support positive mental health of the students.
The development and engineering of the precautionary mental health operating model was initiated by researching Kiuruvesi high school's latest Opintokamu- inquiry. There were also joint conversations with the staff of high school in the spring and autumn of 2020. The prime mapping workshops that are consistent with the cultivated work methdod took place in January of 2021. The participants were the 1st year students of high school staff. The workshops’ idea was to gather information about what the operating model should involve, which matters in studying are experienced as challenging, what kind of a structure of the operating model would work the best and what are the possible amenities and collaborations that could support students during their studies. The information obtained from the prime mapping was scrutinized in the analysis of the contents and was compiled together. The findings of the prime mapping were scrutinized in co-operation with the high school's principal and study advisor in the spring of 2021. After these meetings the final form and the contents of the operating model started to take shape. To create the precautionary mental health operating model and the user's guide for the model, the findings of the prime mapping and also the researchers own observations and experiences were exploited. The operating model was implemented in the autumn of 2021 and this was evaluated between joint conversations and reflection as well as with the feedback gathered from the students.
In conclusion, the development work was finished after the latest meeting and the operating model finalized into its eventual form. The cultivated work and its output, communication, commissioning and evaluation was mainly ran by the researcher and developer herself. A new local guideline for precautionary mental health work was built. In the future as a part of the operating model, a survey measuring the effectivity of the model should be introduced. This will make it easier to report and track the effectiveness of the operating model. In the future this operating model will be extensively refined for junior high school and vocational school.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen ja yhteiskehittämisen periaatteiden mukaisesti. Opinnäytetyönä kehitettiin Kiuruveden lukioon suunnattu ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamalli ja käyttäjäopas Kiuruveden Varapäreen toimintaan. Kehittämistyön aikana toteutettiin opiskelijoiden mielenterveyspäivä yhdessä Kiuruveden lukion oppilaskunnan hallituksen ja tutor-opiskelijoiden kanssa sekä toimintamallin otettiin käyttöön syksystä 2021 alkaen. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda toimiva toimintamalli ja rakenteet Varapäreen ja lukion väliseen yhteisyöhön sekä tukea Kiuruveden lukion opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelua.
Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamallin kehittäminen ja suunnittelu aloitettiin tutkimalla Kiuruveden lukion viimeisin Opintokamu-kyselyä ja yhteisillä keskusteluilla Kiuruveden lukion henkilökunnan kanssa keväällä ja syksyllä 2020. Yhteiskehittämisen mukaiset alkukartoitus työpajat järjestettiin tammikuussa 2021 Kiuruveden lukion 1. vuoden opiskelijoille ja lukion henkilökunnalle, jossa kerättiin tietoa mitä toimintamallin olisi hyvä sisältää, mitkä asiat koetaan opiskeluissa haasteellisiksi, minkälainen toimintamallin rakenne olisi hyvä sekä minkälaiset palvelut/yhteistyö voisi tukea opiskeluissa. Alkukartoituksessa saadut tiedot purettiin sisällön analyysissa ja ne koostettiin yhteen. Alkukartoituksen tulokset purettiin lukion rehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa yhteisissä palavereissa keväällä 2021, jonka jälkeen toimintamallin lopullinen rakenne ja sisältö alkoi hahmottumaan. Ennaltaehkäisevän mielenterveystyön toimintamallin rakenteen ja käyttäjän oppaan luomiseen hyödynnettiin alkukartoituksen tietoja kuin myös tutkijan omia havaintoja ja kokemuksia. Syksyllä 2021 toimintamalli otettiin käyttöön ja tätä arvioitiin yhteisten keskustelujen ja reflektion kautta sekä opiskelijoilta saadun palautteen kautta.
Kehittämistyö päättyi viimeisen yhteisen palaverin jälkeen ja toimintamallin käyttäjän oppaan valmistuessa lopulliseen muotoonsa. Kehittämistyön tuotoksista, tiedonkulusta, käyttöönotosta sekä arvioinnista vastasi pääsääntöisesti tutkija ja kehittäjä itse. Kehittämistyön aikana paikkakunnalle luotiin uudenlaista suuntaa ennaltaehkäisevälle mielenterveystyölle. Jatkossa osaksi toimintamallia tulee kehittää toiminnan vaikuttavuutta mittaava kysely. Tulevaisuudessa tätä toimintamallia tullaan jatkokehittämään yläkouluun ja ammattikouluille.
This thesis was executed with action-based research and cultivated development methods. During the development work a precautionary mental health operating model and a guide for the aforementioned operating model was created as a part of Kiuruveden Varapäre's operation. In view of the target group, the precautionary mental health operating model was created for high school students. The operating model was introduced in the autumn of 2021. A students’ positive mental health-day was executed in co-operation with the high school's tutor-students as well as the students’ union. The goal of the cultivated work was to create a working operating model and a strong bond of co-operation between the school and Varapäre, and also to support positive mental health of the students.
The development and engineering of the precautionary mental health operating model was initiated by researching Kiuruvesi high school's latest Opintokamu- inquiry. There were also joint conversations with the staff of high school in the spring and autumn of 2020. The prime mapping workshops that are consistent with the cultivated work methdod took place in January of 2021. The participants were the 1st year students of high school staff. The workshops’ idea was to gather information about what the operating model should involve, which matters in studying are experienced as challenging, what kind of a structure of the operating model would work the best and what are the possible amenities and collaborations that could support students during their studies. The information obtained from the prime mapping was scrutinized in the analysis of the contents and was compiled together. The findings of the prime mapping were scrutinized in co-operation with the high school's principal and study advisor in the spring of 2021. After these meetings the final form and the contents of the operating model started to take shape. To create the precautionary mental health operating model and the user's guide for the model, the findings of the prime mapping and also the researchers own observations and experiences were exploited. The operating model was implemented in the autumn of 2021 and this was evaluated between joint conversations and reflection as well as with the feedback gathered from the students.
In conclusion, the development work was finished after the latest meeting and the operating model finalized into its eventual form. The cultivated work and its output, communication, commissioning and evaluation was mainly ran by the researcher and developer herself. A new local guideline for precautionary mental health work was built. In the future as a part of the operating model, a survey measuring the effectivity of the model should be introduced. This will make it easier to report and track the effectiveness of the operating model. In the future this operating model will be extensively refined for junior high school and vocational school.