Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Paha, pahempi, some : yksinäisyys, kateus ja FOMO sosiaalisessa mediassa

Heikkinen, Netta (2021)

Avaa tiedosto
Yksinäisyys, kateus ja FOMO sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö 2021. (3.538Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Netta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325664
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median aiheuttamia ja siihen liitettyjä yksinäisyyden ja kateuden tunteita sekä pelkoa siitä, että jää jostain paitsi, joka tunnetaan paremmin termillä Fear of Missing Out eli FOMO. Kiinnostus tämän työn tekemiseen pohjautui kirjoittajan omiin kokemuksiin sosiaalisen median ongelmakohdista.

Sosiaalisen median palvelut tuovat silmien eteen tietynlaisen katalogien siitä, kuinka ihmisen tulisi tänä päivänä elää tai miltä hänen tulisi näyttää. Palveluissa nähdyt kuvat tarjoavat kattavan vertailuaineiston, jonkalaista ei ole samalla volyymilla aikaisemmin nähty. Ennen sosiaalisen median aikaa muiden ihmisten ajatuksista tai tekemisistä ei tiedetty juuri mitään. Ainoata vertailuaineistoa tuottivat televisio sekä lehdet, joiden mittakaava on ollut huomattavasti pienempää kuin nykypäivän sosiaalisen median tarjoama aineisto.

Juuri tämä vertailunäkökulma nostaa käyttäjässä helposti esiin yksinäisyyttä ja kateutta. FOMOsta puolestaan voidaan nykypäivänä puhua jo lähes kateuden synonyyminä. Luvussa kaksi esitellään taustoja tapahtumista, jotka ovat vaikuttaneet yksinäisyyden ja kateuden kokemiseen sosiaalisessa mediassa nykypäivänä. Työssä esitellään myös Fear of Missing Out -ilmiön syntykohdat ja historia sen kehittymisen takana.

Luku kolme keskittyy tutkimuksessa toteutettuun kyselytutkimukseen ja sen tuloksiin. Kyselyssä tutkittiin, kuinka usein vastaajat kokevat sosiaalisessa mediassa yksinäisyyden, kateuden tai FOMOn tunteita, sekä myös sitä, missä palveluissa ja kenen julkaisuista näitä tunteita koettiin eniten. Luvussa neljä pohditaan kyselyssä ilmi tulleita vastauksia ja niihin vaikuttaneita tekijöitä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että noin 75–80 prosenttia vastaajista on kokenut jonkinasteista yksinäisyyttä, kateutta tai FOMOa. Sosiaalista mediaa myös pidetään haitallisena ja aikaa vievänä. Tutkimuksen lopussa pohditaan vielä muita sosiaalisen median ongelmakohtia sekä sitä, kuinka suuren merkityksen sosiaalinen media luo viestintään ja yhteiskunnallisten asioiden käsittelyyn nykypäivänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste