Vesihuollon liiketoiminta ja etäluettavat mittalaitteet
Sääskilahti, Juha-Matti (2021)
Sääskilahti, Juha-Matti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten vesihuoltolaitos voisi hyödyntää älykkäitä vesimittareita omassa liiketoiminnassaan tuottamalla uusia palveluita asiakkaille. Lisäksi työn tarkoitus oli selvittää, olisiko uusille älykkäille palveluille tarvetta ja kysyntää kuluttajasektorilla. Yhtiön vesihuoltoliiketoiminta on siirtymävaiheessa kohti digitalisaatiota, ja yhtiön sisällä nähtiin tarvetta selvittää miten jo olemassa olevia, älykkäitä ominaisuuksia, voitaisiin hyödyntää tehokkaammin liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tavoite on olla hyödyllinen sekä yhtiölle ja asiakkaalle.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin aivoriihityöskentelyllä ja asiakaskyselytutkimuksella. Aivoriihen tuloksien perusteella muodostettiin asiakkaille suunnattu kyselytutkimuslomake. Kyselytutkimuksen tulokset raportoitiin osittain Webropol-alustalta. Osa kyselytutkimuksen kvalitatiivisista tuloksista muunnettiin kvantitatiivisiksi ja ne analysoitiin regressio-analyysillä. Tutkimuksen pääkysymyksinä olivat seuraavat: Millä tavoin vesihuoltolaitos voisi hyödyntää etäluettavia vesimittareita omassa liiketoiminnassaan ja millaista on älykkäiden vesimittareiden ominaisuuksien kysyntä kuluttajasektorilla?
Opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että yhtiöllä olisi valmiuksia tuottaa asiakkaille älykkäässä vesimittarissa oleviin ominaisuuksiin perustuvia palveluita. Tässä opinnäytetyöprosessissa muodostetuille, vesimittarin perustoimintoja pidemmälle jalostettuihin palveluihin ei yhtiön resurssit ole tällä hetkellä riittävät. Ranuan Infra Oy:n vesihuoltolaitoksen asiakkailla, erityisesti rivitalossa asuvilla, on tahtoa sekä halua hyödyntää paremmin älykästä vesimittaria. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan havaita asiakkailla olevan varovaista halukkuutta maksaa lisäpalveluista.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin aivoriihityöskentelyllä ja asiakaskyselytutkimuksella. Aivoriihen tuloksien perusteella muodostettiin asiakkaille suunnattu kyselytutkimuslomake. Kyselytutkimuksen tulokset raportoitiin osittain Webropol-alustalta. Osa kyselytutkimuksen kvalitatiivisista tuloksista muunnettiin kvantitatiivisiksi ja ne analysoitiin regressio-analyysillä. Tutkimuksen pääkysymyksinä olivat seuraavat: Millä tavoin vesihuoltolaitos voisi hyödyntää etäluettavia vesimittareita omassa liiketoiminnassaan ja millaista on älykkäiden vesimittareiden ominaisuuksien kysyntä kuluttajasektorilla?
Opinnäytetyön tuloksina havaittiin, että yhtiöllä olisi valmiuksia tuottaa asiakkaille älykkäässä vesimittarissa oleviin ominaisuuksiin perustuvia palveluita. Tässä opinnäytetyöprosessissa muodostetuille, vesimittarin perustoimintoja pidemmälle jalostettuihin palveluihin ei yhtiön resurssit ole tällä hetkellä riittävät. Ranuan Infra Oy:n vesihuoltolaitoksen asiakkailla, erityisesti rivitalossa asuvilla, on tahtoa sekä halua hyödyntää paremmin älykästä vesimittaria. Lisäksi tutkimuksen tuloksena voidaan havaita asiakkailla olevan varovaista halukkuutta maksaa lisäpalveluista.