Opiskelijan säästämisen ja sijoittamisen pankkipalvelut
Rauhala, Antti (2021)
Rauhala, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat Savonian liiketalouden opiskelijoiden säästämis- ja sijoittamistavoitteet ja kuinka opiskelijat kokivat nykyisten pankkipalvelujen palvelevan heidän tarpeitaan säästämisessä ja sijoittamisessa. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös syitä sille, miksi nuoret sijoittavat ja miten opiskelijat tuntevat säästämisen ja sijoittamisen palvelut.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat. Kyselylomake laadittiin ja tulokset raportoitiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 216 opiskelijaa. Kyselyn avulla selvitettiin mihin opiskelijat ovat kiinnostuneet sijoittamaan, mitkä tekijät vaikuttavat heidän sijoituspäätöksiinsä ja Millaisina opiskelijat kokevat nykyiset käyttämänsä säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvät palvelut.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen vastauksia analysoitaessa voidaan todeta, että säästäminen ja sijoittaminen aiheena kiinnostaa opiskelijoita, mutta he kaipaavat lisää osaamista aiheeseen liittyen. Yhä useampi opiskelija on tietoinen säästämisen ja sijoittamisen hyödyistä ja monipuolisista vaihtoehdoista, mutta useimmat käyttävät sijoituksiinsa liittyen vain yhtä kanavaa, kuten omaa asiakkuuspankkia. Puutteellinen tietämys pankkien säästämisen ja sijoittamisen palveluista vaikuttaa opiskelijoiden sijoittamiskäyttäytymiseen. Pankit ovat avainasemassa siinä, miten saada opiskelijat aihealueen piiriin ja miten tuoda palvelut paremmin esille. Pankkien tulisi ottaa nuoret paremmin huomioon säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvien palveluiden viestinnässä sekä käytettävien viestintäkanavien valinnassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat Savonia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat. Kyselylomake laadittiin ja tulokset raportoitiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 216 opiskelijaa. Kyselyn avulla selvitettiin mihin opiskelijat ovat kiinnostuneet sijoittamaan, mitkä tekijät vaikuttavat heidän sijoituspäätöksiinsä ja Millaisina opiskelijat kokevat nykyiset käyttämänsä säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvät palvelut.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen vastauksia analysoitaessa voidaan todeta, että säästäminen ja sijoittaminen aiheena kiinnostaa opiskelijoita, mutta he kaipaavat lisää osaamista aiheeseen liittyen. Yhä useampi opiskelija on tietoinen säästämisen ja sijoittamisen hyödyistä ja monipuolisista vaihtoehdoista, mutta useimmat käyttävät sijoituksiinsa liittyen vain yhtä kanavaa, kuten omaa asiakkuuspankkia. Puutteellinen tietämys pankkien säästämisen ja sijoittamisen palveluista vaikuttaa opiskelijoiden sijoittamiskäyttäytymiseen. Pankit ovat avainasemassa siinä, miten saada opiskelijat aihealueen piiriin ja miten tuoda palvelut paremmin esille. Pankkien tulisi ottaa nuoret paremmin huomioon säästämiseen ja sijoittamiseen liittyvien palveluiden viestinnässä sekä käytettävien viestintäkanavien valinnassa.