Kotitalousopetusta kehitysvammaisille - Ohjaajan opas
Leinonen, Sonja (2021)
Leinonen, Sonja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425854
Tiivistelmä
Kehitysvammaiset ovat suuri kansanryhmä, joille järjestetään melko niukasti erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Ohjauksen haastavuus ja ohjausmateriaalin vähyys ovat yksiä syitä siihen, miksei harrastustoimintaa järjestetä niin paljon kuin kiinnostusta olisi. Toiminnallisen opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena olikin kerätä lisää materiaalia kehitysvammaisten kotitalousopetuksen ohjaamiseen, jotta se helpottaisi ja mahdollisesti lisäisi kotitalouskurssien järjestämistä. Työn toimeksiantajana toimi Joensuun seudun kansalaisopisto, joka järjestää kotitalousopetusta kehitysvammaisille Joensuussa ja viidessä lähikunnassa. Työlle oli tarvetta, sillä toimeksiantajalla ei ollut tarjolla vastaavaa materiaalia, jolla avustaa kansalaisopiston tuntiopettajia kurssisuunnittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoitus oli muodostaa käsitys siitä, mitä kehitysvammaisuus on, mitä haasteita kehitysvammaisten ohjaukseen liittyy ja millä tavoin ohjausta voidaan helpottaa. Työssä tutkittiin erilaisia kommunikointivälineitä ja vuorovaikutuksen malleja, jotka toimivat kehitysvammaisten ohjaustilanteissa. Työhön sisällytettiin myös tietoa kotitalousopetuksesta Suomessa ja kehitysvammaisista kotitalousopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvitettua reseptiikkaa ja ohjaajan opas, joka sisältää vinkkejä Joensuun seudun kansalaisopiston tuntiopettajille kehitysvammaisten kotitalouskursseille. Opas on kuitenkin hyvin mukautettavissa muihinkin ohjaustilanteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoitus oli muodostaa käsitys siitä, mitä kehitysvammaisuus on, mitä haasteita kehitysvammaisten ohjaukseen liittyy ja millä tavoin ohjausta voidaan helpottaa. Työssä tutkittiin erilaisia kommunikointivälineitä ja vuorovaikutuksen malleja, jotka toimivat kehitysvammaisten ohjaustilanteissa. Työhön sisällytettiin myös tietoa kotitalousopetuksesta Suomessa ja kehitysvammaisista kotitalousopetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvitettua reseptiikkaa ja ohjaajan opas, joka sisältää vinkkejä Joensuun seudun kansalaisopiston tuntiopettajille kehitysvammaisten kotitalouskursseille. Opas on kuitenkin hyvin mukautettavissa muihinkin ohjaustilanteisiin.
