TULEVAISUUDEN NEUVONTA- JA OHJAUSTYÖTÄ AUTISMILIITON NEUVONTAPALVELUSSA – Autismiliiton neuvontapalvelun kehittäminen
Häyry, Marjo (2021)
Häyry, Marjo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526015
Tiivistelmä
Järjestötoiminta on muuttumassa. COVID-19 ajoi osaltaan myös järjestöt muokkaamaan toimintaansa suhteessa haasteelliseen tilanteeseen. Järjestöjen motiivit olivat hyvin pitkälle heidän oma jäsenkuntansa eli saada turvattua kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien tilanne yhteiskunnallisesti vaikeana aikana. Järjestöihin kohdistuvia muutoksia tuovat osaltaan myös järjestöjen rahoituspohjan epävarmuudet sekä tulossa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus. Nämä kaikki muutokset ajavat järjestöjä tarkastelemaan toimintaansa uudenlaisessa valossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Autismiliiton neuvonta- ja ohjaustyöhön liittyvää neuvontapalvelua. Kehittämistyön taustalla on ollut tarve kehittää neuvontapalvelua vastaamaan paremmin tulevaisuuden tarpeisiin sekä neuvontapalveluun yhteyttä ottavien että neuvontaa antavien työntekijöiden näkökulmasta. Työn taustalla on käytetty laadullista tapaustutkimusta.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kahden kohdejoukolta: neuvontapalveluun yhteyttä ottavilta ja neuvontapalvelua antavilta Autismiliiton työntekijöiltä. Ensimmäiseltä kohderyhmältä kysyttiin kokemuksia ja jälkimmäiseltä arvioita ensimmäisen kohdejoukon kokemuksista. Näiden kahden kohderyhmien kokemusten ja arvioiden väliin jäävistä samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista on saatu opinnäytetyön tarkoitukseen pohjautuvia kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön tulokset ovat osoittaneet, että Autismiliiton neuvontapalvelulla on käyttäjien näkökulmasta merkityksellinen osa autismitiedon levittämisessä sekä autismikirjon ihmisten ja heidän läheisten asioiden ajamisesta yhteiskunnassa. Tärkeänä on koettu myös ihmisten kuunteleminen. Neuvontapalvelulta on odotettu enemmän sen tarkoituksen selkeyttämistä sekä mahdollisuutta erilaisiin yhteydenottotapoihin. Kuitenkin erityisesti on nostettu kirjallisen yhteydenottotavan merkityksellisyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Autismiliiton neuvonta- ja ohjaustyöhön liittyvää neuvontapalvelua. Kehittämistyön taustalla on ollut tarve kehittää neuvontapalvelua vastaamaan paremmin tulevaisuuden tarpeisiin sekä neuvontapalveluun yhteyttä ottavien että neuvontaa antavien työntekijöiden näkökulmasta. Työn taustalla on käytetty laadullista tapaustutkimusta.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kahden kohdejoukolta: neuvontapalveluun yhteyttä ottavilta ja neuvontapalvelua antavilta Autismiliiton työntekijöiltä. Ensimmäiseltä kohderyhmältä kysyttiin kokemuksia ja jälkimmäiseltä arvioita ensimmäisen kohdejoukon kokemuksista. Näiden kahden kohderyhmien kokemusten ja arvioiden väliin jäävistä samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista on saatu opinnäytetyön tarkoitukseen pohjautuvia kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön tulokset ovat osoittaneet, että Autismiliiton neuvontapalvelulla on käyttäjien näkökulmasta merkityksellinen osa autismitiedon levittämisessä sekä autismikirjon ihmisten ja heidän läheisten asioiden ajamisesta yhteiskunnassa. Tärkeänä on koettu myös ihmisten kuunteleminen. Neuvontapalvelulta on odotettu enemmän sen tarkoituksen selkeyttämistä sekä mahdollisuutta erilaisiin yhteydenottotapoihin. Kuitenkin erityisesti on nostettu kirjallisen yhteydenottotavan merkityksellisyyttä.