Investoi viisaasti : laskentatoimi operatiivisen johdon päätöksenteon apuna
Vierre, Kimi (2021)
Vierre, Kimi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Investoi viisaasti. Tavoite oli syventää toimeksiantajan ymmärrystä laskentatointa kohtaan ja sen merkitystä investoinnissa, sekä auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään yritysvastuista ympäristövastuun tärkeyden ja sen merkityksen ajoneuvon ostamisen yhteydessä. Opinnäytetyö tarkoituksena oli myös luoda toimeksiantajaa helpottava taulukko ajoneuvon hankinnan yhteydessä.
Opinnäytetyössä tuodaan esille lähteiden kautta, mitä ajoneuvohankinnan yhteydessä tulee ottaa huomioon. Sekä selkeytetään toimeksiantajalle ympäristövastuun tarkoitusta. Opinnäytetyössä avataan tavoitteita, kuinka päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin vain pieni osa uusista hyötyajoneuvoista, joita hankitaan, on esimerkiksi kaasuautoja, puhumattakaan sähköautoista. Tämä johtuu puutteista esimerkiksi sähköautojen toimintasäteessä.
Opinnäytetyössä luotiin Excel-taulukko, johon toimeksiantaja voi syöttää suoraan auton tiedot, ja taulukko laskee ajoneuvon kustannukset viidelle vuodelle kuukausittain. Viisi vuotta on toimeksiantajan arvioima pitoaika ajoneuvoille. Taulukkoon ei saatu kaikkiin kohtiin ajoneuvoa vertailtavaksi johtuen vaatimuksista sekä esimerkiksi sähköautojen vähäisestä määrästä hyötyajoneuvojen markkinoilla.
Excelin perusteella toimeksiantajalle parhaaksi vaihtoehdoksi, ottaen huomioon toimeksiantajan tämänhetkisen taloudellisen tilanteen ja vaatimukset ajoneuvon varusteluista ja toiminnallisuuksista, osoittautui käytetty dieselauto.
Opinnäytetyössä tuodaan esille lähteiden kautta, mitä ajoneuvohankinnan yhteydessä tulee ottaa huomioon. Sekä selkeytetään toimeksiantajalle ympäristövastuun tarkoitusta. Opinnäytetyössä avataan tavoitteita, kuinka päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin vain pieni osa uusista hyötyajoneuvoista, joita hankitaan, on esimerkiksi kaasuautoja, puhumattakaan sähköautoista. Tämä johtuu puutteista esimerkiksi sähköautojen toimintasäteessä.
Opinnäytetyössä luotiin Excel-taulukko, johon toimeksiantaja voi syöttää suoraan auton tiedot, ja taulukko laskee ajoneuvon kustannukset viidelle vuodelle kuukausittain. Viisi vuotta on toimeksiantajan arvioima pitoaika ajoneuvoille. Taulukkoon ei saatu kaikkiin kohtiin ajoneuvoa vertailtavaksi johtuen vaatimuksista sekä esimerkiksi sähköautojen vähäisestä määrästä hyötyajoneuvojen markkinoilla.
Excelin perusteella toimeksiantajalle parhaaksi vaihtoehdoksi, ottaen huomioon toimeksiantajan tämänhetkisen taloudellisen tilanteen ja vaatimukset ajoneuvon varusteluista ja toiminnallisuuksista, osoittautui käytetty dieselauto.